Bokcirkeln blai-blai

söndag 28 augusti 2011

September 2011: Freedom av Jonathan Franzen

På mötet hemma hos Lotta slöt alla Blai-blaiare upp. Boken hade lästs på såväl engelska, svenska som norska (!) och samtliga närvarande var grymt imponerade av Franzens tegelsten. Trovärdig, angelägen, engagerande och tungt ångestframkallande, men ändå lättsam, underhållande och bitvis en smula feelgood. Det här gav mersmak, och vi kunde konstarera att Barack Obama hade rätt. Det här är en bok att rekommendera. Läs!
/Anders
Till mötet läste vi Freedom (Frihet) av Jonathan Franzen.
Anders valde bokkandidater och bortvalda böcker var: Solar (Hetta), av Ian McEwan
Vem dödade ayatolla Kanuni?, av Naïri Nahapétian

söndag 19 juni 2011

Juli/augusti 2011: The Talented Miss Highsmith - The Secret Life and Serious Art of Patricia Highsmith, av Joan Shenkar

Möte ägde rum hemma hos Kajsa den 28 augusti.

Lotta drabbad av tunga flygförseningar, Daniel kanonförkyld, Hanna ute ur leken (nästan bortblåst i Washington) och Tommi fastnade i ett omöbleringsprojekt. Kvar blev Kajsa, Dag, Frida och Anders som kunde konstatera att den här boken inte riktigt var vad vi hade förväntat oss. En biografi som berättar allt, men på ett så uttömmande sätt att man inte riktigt orkar fullfölja. Trots att runt två månader förflutit sedan det senaste mötet hade ingen av de närvarande lyckats läsa mer än 30 procent av denna tegelsten. Förutom ganska mastigt språk var bokens volym något av ett problem. Det här är inte direkt något man stoppar ner i innerfickan och plockar fram på väg till jobbet. Nä tyvärr Miss Highsmith, vi Blai-blaiare har inte orkat ta till oss ditt liv. Men vi gillade diagrammen i appendix och indexet är fantastiskt. Kanske man någon dag får för sig att ta fram boken och bläddra i det. Vi får väl se.
Annars erbjuder sig Blai-blai att sälja en komplett bokcirkelupplaga av boken till hugade spekulanter. Vi kan också avslöja att Blai-blai söker ny medlem som ersätter utvandraren Hanna. Eftersom vi vill ha fyra kvinnor och fyra män ombord söker vi nu en kvinna.
Till mötet läste vi (nåja): The Talented Miss Highsmith - The Secret Life and Serious Art of Patricia Highsmith, av Joan Shenkar
Kajsa valde böcker och temat var "maffiga amerikanska biografier". Bortvalda titlar var (oerhört jämn omröstning): Just kids, av Patti Smith (repris)
Star: How Warren Beatty Seduced America, av Peter Biskind

måndag 9 maj 2011

Juni 2011: Metro 2033 - den sista tillflykten, av Dmitry Glukhovsky

Samma dag Eurocon 2011 Stockholm avslutades samlades vi i Tommis stuga för att diskutera en riktig dystopi. Metro 2033, en blandning av rysk svartsyn, sovjetnostalgi och Mad Max... kanske man kan säga. Boken utspelar sig efter katastrofen, ett totalt kärnvapenkrig där allt mänskligt liv utplånats. I alla fall på ytan. I Moskvas atombombssäkra tunnelbana lever människor kvar, i mörkret utan dagsljus med odlad svamp och uppfödd gris som huvudsaklig föda. Ett mikrokosmos där mer eller mindre varenda station är en egen stat med sin egen religion och styrelseskick.

Att följa 17-åriga Artioms öden och äventyr i denna tunnelbana är riktigt underhållande, och kanske boken rent av kan vara lite folkbildande för en ung kille eller tjej som läser den. För under de tre veckor Artiom tar sig genom metron får han såväl en lektion i relgion som historia och politik.
Blai-blai var till mesta del nöjda med upplevelsen (framförallt gillade vi "bibliotekarierna"), även om boken hade en hel del svagheter. Noll trovärdighet (vill man ha vetenskapligt sund scifi får man leta någon annanstans) och total avsaknad av kvinnoporträtt hör till minusposterna. Och visst blir det nästan lite komiskt, ja nästan lite som i 70-talsfilmen Warriors olika galna gäng, när det bakom varenda tunnelbanekrök dyker upp en helt ny ideologi eller religion.
Precis som The Road skulle bli ett utmärkt datorspel, är Metro 2033 som klippt och skuren för ett överlevar-första-person-skjutarspel. Men till skillnad från The Road har faktiskt Metro 2033 redan blivit just spel. Här en liten trailer:
Till mötet läste vi Metro 2033 - den sista tillflykten, av Dmitry Glukhovsky
Dag valde böcker och de bortvalda var: Just kids, av Patti Smith Slutet på Mr Y, av Scarlett Thomas

söndag 3 april 2011

April/maj 2011: Den skakande kvinnan : eller en historia om mina nerver, av Siri Hustvedt

Mötet ägde rum hos Anders i Bagarmossen. Några åsikter om boken: "Den hade vunnit en hel del på om den hade redigerats hårdare och delats upp i kapitel." "En uppvisning i bildning, många gånger mer uppvisning en relevans för ämnet." "Hade en totalt okänd person verkligen fått denna bok publicerad? Ämnet intressant, men skildringen ganska tjatig och egentligen ges vi inga svar."

"Enligt baksidestexten lättläst, well den engelska originalversionen är inte helt lättsmält."
Till mötet läste vi: Den skakande kvinnan : eller en historia om mina nerver, av Siri Hustvedt
Hanna valde böcker med temat "hälsa". Bortvalda böcker var:
Vad jag pratar om när jag pratar om löpning, av Haruki Murakami
Feel bad och må bra : överlevnadshandbok för pessimister, av Anders Mathlein

söndag 6 mars 2011

Mars 2011: Därför vann dom - Berättelsen om ett ödesval, av Torbjörn Nilsson, Anita Kratz och Claes Lönegård

Mötet ägde rum i Tommis stuga söndagen 3 april klockan 15. Alla närvarande (Frida, Daniel, Tommie, Hanna och Anders) gillade boken skarpt och vi hade bara några invändningar där den största var: Varför vann dom? Det saknas en mer konkret analys, något som sammanfattar alla texter. Samtidigt gav det fantastisk grund för diskussioner. En av de bättre blai-blai-diskussionerna på länge.

Till mötet läste vi: Därför vann dom - Berättelsen om ett ödesval, av Torbjörn Nilsson, Anita Kratz och Claes Lönegård
Daniel valde böcker och de bortröstade bokkandidaterna var: The Interpretation of Murder av Jed Rubenfeld
Revolutionary Suicide Huey P. Newton.

tisdag 8 februari 2011

Februari 2011: The Winter Queen av Boris Akunin


Mötet ägde rum hemma hos Frida den 6 mars klockan 18.



Till mötet läste vi:
The Winter Queen av Boris Akunin

Lotta valde böcker på temat "deckare i sekelskiftesmiljö".
Bortröstade böcker var:
"Sherlock Holmes: The Complete Novels and Stories Volume I " av Arthur Conan Doyles
"Mordet i Eiffeltornet" av Claude Izner

lördag 8 januari 2011

Januari 2011:Valarna i Tanganyikasjön av Lennart Hagerfors


Mötet ägde rum i Tommis stuga den 6 februari.
Överlag var de flesta positiva till boken. Diskussion kring den historiska bakgrunden (Stanleys expedition för att finna Livingstone), den stundtals mycket fördomsfulla afrikaskildringen och funderingar om huruvida romanen skulle kunna ha publicerats om den varit skriven nu och inte 1985. Och vem var det egentligen som berättade slutet på historien?

Till mötet läste vi: Valarna vid Tanganyikasjön av Lennart Hagerfors
Tommi valde böcker och temat var: "Sådant som kulturkritiker läser", med underrubriken "Vatten i titeln".


Bortvalda böcker var:
Sara Stridsbergs Darling River
Göran Sonnevis diktsamling Oceanen

En årsbästalista för 2010 spikades med följande resultat:

1. Utrensning (Sofi Oksanen) 10,25 poäng
2. Jorden de ärvde (Björn af Kleen) 9,6
3. Stalins kossor (Sofi Oksanen) 7,75
4. Med livet framför sig (Èmile Ajar) 7,6
5. Skynda att älska (Alex Schulman) 7,25
6. Kunzelmann & Kunzelmann (Carl-Johan Vallgren) 6,4
7. Väninnan (Eva Franchell) 5,75
8. Igelkottens elegans (Muriel Barbery) 5,6
9. The inheritance of loss (Kiran Desai) 4,3
10. Hjärtdjur (Hertha Muller) 4
11. Vinterstaden (Arnaldur Indridason) 1 poäng

söndag 21 november 2010

December 2010: Utrensning av Sofi Oksanen

Alla var tagna, gripna, imponerade. Men ingen har orkat skriva något om boken i detta inlägg...

Till mötet läste vi: Utrensning av Sofi Oksanen. Frida valde böcker och temat var systemkritik.
Bortvalda böcker var: Google-koden av Andreas Ekström
Håpas du trifs bra i fengelset, av Susanna Alakoski

söndag 24 oktober 2010

November 2010: Jorden de ärvde av Björn af Kleen

Mötet ägde rum hemma hos Lotta. Alla närvarande eniga om att det var ett imponerande och skickligt hantverk.

Boken vi läste var Jorden de ärvde, av Björn af Kleen
Anders valde böcker. Bortvalda titlar var: -Den perfekte vännen, av Jonas Karlsson -Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, av Jonas Andersson

måndag 27 september 2010

Oktober 2010: Vinterstaden av Arnaldur Indridason

Vi diskuterade boken på en Blai-blai-träff hemma hos Anders i Bagis. Ingen var särskilt imponerad... mest fascinerande: höghusförorter på Island, finns det?
Till mötet läste vi. Vinterstaden av Arnaldur Indridason
Kajsa valde bokkandidater med temat Pocketshops tips på nagelbitarlektyr. Bortvalda titlar var: Fri/out av Natsuo Kirino Vildsvinet av Renzo Aneröd

onsdag 1 september 2010

September 2010: Med livet framför sej, av Émile Ajar

Mötet ägde rum hos Kajsa.

Till dess ska vi läsa: Med livet framför sej, av Émile Ajar
Dag valde böcker. Bortvalda böcker var: Hornsgatan, av Ernst Brunner Död tills mörkret faller, av Charlaine Harris

torsdag 26 augusti 2010

Juli/Augusti 2010: Igelkottens elegans av Muriel Barbery

Mötet ägde rum hos Frida.

Vi välkomnar Blai-blais pinfärska medlem Tommi!
Till dess ska vi läsa Igelkottens elegans av Muriel Barbery
Daniel valde böcker. Övriga bokkandidater:
Sexuality
The Last Chinese Chef

söndag 23 maj 2010

Juni 2010: Stalins Kossor av Sofi Oksanen

Mötet ägde rum hos Kajsa, 20 juni.Daniel valde böcker.

Tills dess ska vi läsa:
Stalins Kossor av Sofi Oksanen.
Lotta valde böcker, och bortvalda titlar var: Dödgrävarens dotter, av Joyce Carol Oates
Kitchen, av Banana Yasimoto

söndag 16 maj 2010

Maj 2010: Kunzelmann och Kunzelmann av Carl-Johan Vallgren

Mötet ägde rum 23 maj hos Anders. Överlag var Blai-blai positiva till Vallgrens tegelsten. Mycket underhållande, berättelsen om Victor Kunzelmanns liv den stora behållningen. Och så tyckte vi att porregissören var bokens mest sympatiska karaktär. Slutligen kunde vi konstatera att Vallgren är en god plagiatör, för att inte tala om posör.

Till mötet skulle vi läsa:
Kunzelmann och Kunzelmann av Carl-Johan Vallgren
Jonas valde bokkandidater (för sista gången...)
Bortvalda böcker var:
The Boat, av Nam Le
Jag vill ite dö, jag vill bara inte leva, av Ann Heberlein

söndag 18 april 2010

April: Hjärtdjur av Herta Müller

Mötet ägde rum hos Frida den 18 april.

Till mötet skulle vi läsa:
Hjärtdjur av Herta Müller
Åsa valde bokkandidater
Bortvalda böcker var:
The heart is a lonely hunter, av Carson McCullers
Kärlek, vänskap, hat av Alice Munro

torsdag 25 februari 2010

Mars 2010: Skynda att älska av Alex Schulman

Vi hade ett väldigt spännande möte hos Dag där vi bland annat pratade gamla och nya papparoller. Och så Alex Schulmans bok förstås. Överlag var vi mycket positiva. En del var lyriska andra tyckte att den bitvis kändes skriven efter en mall.

Men ämnet är onekligen engagerande.
Till mötet läste vi:
Skynda att älska, av Alex Schulman
Frida valde böcker, och temat var pappaskildringar.
Bortvalda böcker var:
Karlstads Zoologiska, av Hanna Hellquist
Dårens dotter, av Mian Lodalen

söndag 24 januari 2010

Februari 2010: Väninnan: rapport från Rosenbad, av Eva Franchell

Tappra hjältar (Dag, Daniel, Kajsa, Åsa och Anders) trotsade SL-kaos och gav sig av i bitande minusgrader till Lottas nya lya i Bandhagen. Där möttes förespråkare och motståndare till boken Väninnan i vänskaplig dust som på något vis slutade i någon form av samsyn. Visst är flugan-på-väggen-greppet effektivt, men också knepigt, eftersom Eva Franchell många gånger faktiskt inte var en fluga på väggen. Det sänker trovärdighet. Andra var besvikna över att det som hela tiden beskrivs är den professionella relationen, man lär sig inte mycket om människan Anna Lindh. Men, å andra sidan finns det en poäng med det. Eva Franchell verkar göra en dygd av att visa hur proffsig Anna var och att bilden av den leende utrikesminstern som hela tiden gick runt och tänkte på sina barn var falsk. Anna Lindh var ett fullblodsproffs.
Samtliga närvarande var överens om att boken har driv och dessutom bjuder den faktiskt på en schysst repetitionskurs av de senaste 15 åren av estoniakatastrofer, hallandsåsar, tsunamis, tobleroneaffärer, EMU-val, Kosovokonflikter...
Läser man den Lasermannen följt av den här har man nästan täckt in två decennier av nutidshistoria.
/Anders
Vi läste: Väninnan: rapport från Rosenbad av Eva Franchell
Anders valde bokkandidater. Temat: Började som ett urval av hyfsat aktuella kvinnliga författare, men blev av någon underlig anledning böcker med lätt deprimerande underton.
Bortvalda kandidater: Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva, Av Ann Heberlein
Flickvännen av Karolina Ramqvist

söndag 13 december 2009

Januari 2010: Inheritance Of Loss, Kiran Desai

Vi kunde konstatera att Kiran Desai lyckas klämma in det mesta i sin bok. Kolonialism, väst kontra öst, överklass mot underklass, imperialism, nyimperialism, nationalism, identitetskonflikt, könmaktsordning... you name it. Den kvardröjande känslan: Oj, vad bra man har det. Tänk vad tragiskt och eländigt det kan vara. Samtidigt: Hmm, Bookerpriset. Är den verkligen värd det? Definitivt läsvärd men summan av kardemumman blir det medelbetyg.

Mötet ägde rum den 24 januari hemma hos Frida.
Till mötet ska vi ha läst: Inheritance Of Loss, Kiran Desai
Kajsa valde bokkandidater och temat var: Böcker som står i min bokhylla som jag ännu inte läst. Övriga bortröstade kandidater: Ett år av magiskt tänkande, av Joan Didion
Goodmorning Midnight, av Jean Rhys

2009 års bästa Blai-blai-böcker!

Ännu ett härligt bokår är över och bokcirkeln Blai-blai har återigen haft anledning att kora årets bästa Blai-blai-bok. Under året har vi avverkat 10 böcker, och i samband med årets sista bokcirkel hemma hon Anders i Bagarmossen röstade vi fram årets lista. Tyvärr saknas röster från Daniel och Lotta som inte var på plats. Åsa var också frånvarande, men hade epoströstat.

Årets segrare var stark. Sista kulan sparar jag åt grannen var en favorit hos de flesta. Grattis Fausta Marianovic! Här är hela listan:

5. Edelcrantz förbindelser av Malte Persson, 6,7 poäng
6. Kärleken, kriget : en algerisk mosaik : roman, av Assia Djebar, 5,6 poäng
7. Militärmusik av Vladimir Kaminer, 5,5 poäng
8. Plato and a Platypus Walk Into a Bar... av Daniel Klein och Thomas Cathcart, 2,4 poäng
9. Power!! av Shizuru Seino, 1,8 poäng

En av årets höjdpunkter, utöver Sista kulan sparar jag åt grannen, var givetvis årets möte på Kajsas tak. Här några fina bilder från detta möte knäppta av Dag:


tisdag 1 december 2009

December: Jakten mot Nollpunkten av Carl Johan de Geer

Mötet ägde rum hemma hos Anders. En väldigt kort summering: tummen upp!
Till mötet läste vi
Jakten mot Nollpunkten av Carl Johan de Geer
Dag valde bokkandidater:
Bortvalda böcker var:
"Karlstads zoologiska" av Hanna Hellquist "Twilight" av Stephenie Meyer

söndag 15 november 2009

November: Kaxiga fåglar av Brutus Östling

Mötet ägde rum hos Kajsa
Till mötet läste vi:
"Kaxiga fåglar" av Brutus Östling
Daniel valde bokkandidater

lördag 17 oktober 2009

Oktober 2009: Sista kulan sparar jag åt grannen av Fausta Marianovic

Mötet ägde rum hos Dag. Alla tyckte boken var fantastisk!

Till mötet ska vi ha läst:
"Sista kulan sparar jag åt grannen", av Fausta Marianovic
Lotta valde bokkandidater: Bortvalda böcker var:
"Inte en fluga förnär-krigsförbrytare inför rätta" av Slavenka Drakulic
"Sarajevo tango" av serietecknaren Hermann.

söndag 13 september 2009

September 2009: Militärmusik av Vladimir Kaminer

Vi hade möte hos Jonas. Alla gillade den, men tyckte samtidigt att den kunde ha gått mer på djupet. Ämnet alldeles för intressant för att bara användas till lättsamma skämt.

Till mötet ska vi ha läst:
Militärmusik av Vladimir Kaminer
Jonas valde bokkandidater: Bortvalda böcker var:
"Två husvagnar" av Marina Lewycka "Yacoubians hus" Alaa al-Aswany

tisdag 2 juni 2009

Juni 2009: Bonjour tristesse, av Françoise Sagan

Mötet ägde rum hemma hos Daniel.
Till mötet hade vi läst:
Bonjour tristesse av Françoise Sagan.
Åsa valde bokkandidater, med temat kvinnor som gick i bräschen för en ny kvinnoroll. Bortvalda böcker var:
Wide Sargasso Sea, av Jean Rhys Jane Eyre, av Charlotte Brontë

söndag 3 maj 2009

Maj 2009: Quinnan och Dr Dreuf, av Mare Kandre

Med hänförande utsikt över Stockholm diskuterade vi boken som enligt expertisen ska vara en av Mare Kandres mer lättsamma (och en del hävdar rent av att det är en av de sämre). Mare Kandre skrev den på tre veckor. Att läsa den tar bara några timmar. Att tolka den är inte svårt. Det här är en beskrivning av kvinnligt lidande genom tiderna och en uppgörelse med en unken kvinnobild och kanske en spark i skrevet på någon inskränkt psykoanalytiker Mare Kandre stött på. Blai-blai gillade boken och det blev ett livligt möte med diskussioner om ditt och datt. Om det här är en av Mare Kandres svagare titlar blir man onekligen sugen på att läsa mer.

/Anders 

För övrigt gjorde vi en ytterst märklig upptäckt: Läs mer här >>

Quinnan och Dr Dreuf, av Mare Kandre
Frida valde bokkandidater, med temat depression. Bortvalda böcker var: Pillret : en berättelse om depressioner och doktorer, forskare och Freud, människor och marknader, av Ingrid Carlberg Revolutionary Road, av Richard Yates

söndag 5 april 2009

April 2009: Edelcrantz förbindelser av Malte Persson

Somliga tyckte den var genial, andra tråkig och svår att komma in i. Boken gav hur som helst upphov till årets absolut längsta diskussion och vi pratade fram och tillbaka om bokens myllrande innehåll. I boken får vi följa strävsamme Clewberg (senare adlad Edelcrantz) karriär i 1700-talets Sverige. 49 tjänsteår under 5 regeringar. Många idéer, uppfinningar och hyllningsdikter, men väldigt lite kärlek (bortsett från kärleken till Kellgren och Kellgrensubstitutet Maria Edgeworth).

Det fascinerande med boken är hur Malte Persson väver ihop en skildring av 1700-talet med en skildring av vår samtid. Övervakningssamhället, kommunikationssamhället, kommersialism och ifrågasatt kulturpolitik. Allt handlar om att ha rätt förbindelser, och att hänga med i tiden och dess nyck.
Definitivt en spännande och mångfacetterad bok, väl värd sin Augustnominering... tyckte i alla fall undertecknad. (som dessutom lärde sig ett par nya ord)
/Anders
Till mötet ska vi ha läst:
Edelcrantz förbindelser, av Malte Persson
Anders valde bokkandidater. Bortvalda böcker var: Illusionen om Gud, av Richard Dawkins
Snuff, av Chuck Palahniuk

söndag 1 mars 2009

Mars 2009: Kärleken, kriget : en algerisk mosaik : roman, av Assia Djebar

Somliga av oss anlände till mötet i Bagis med lite dåligt samvete. Dåligt samvete i dessa sammanhang = oläst bok. Och de som läst boken upplevde att den egentligen behövde mer tid, och att läsningen blev forcerad.

Assia Djebars bok är väldigt spretig, med många infallsvinklar och stilgrepp. Hon skildrar kolonialiseringen av Algeriet och frihetskriget genom en blandning av historier framgrävda ur arkiv, självbiografiska inslag och intervjuer. Läsupplevelsen blir lika blandad som innehållet. Ibland upplevdes boken som tjatig och tradig, andra delar var väldigt gripande. Greppet att till stor del utgå från kvinnorna i beskrivningen av kriget är intressant. Och den kanske mest centrala frågan är den traditionella kvinnorrollen i Algeriet kontra den moderna, med frigjorda kvinnoroll som vuxit fram i kontakten och konflikten med fransmännen. Intressant, är nog slutomdömet.

/Anders

Kajsa valde böckerna som var en del i temat: Frankrike-Algeriet. Bortröstade böcker var:

söndag 1 februari 2009

Februari 2009: Plato and a Platypus Walk Into a Bar... av Daniel Klein och Thomas Cathcart

Mötet har ägt rum hemma hos Lotta i Liljeholmen. Ingen text skriven om boken.

Till nästa möte ska vi läsa:
Plato and a Platypus Walk Into a Bar . . . Understanding Philosophy Through Jokes, av Daniel Klein och Thomas Cathcart
Dag valde böcker. Bortröstade böcker var: White Tiger, av Aravind Adiga Mister Pip, av Lloyd Jones

2008 års bästa Blai-blai-böcker

Något försenat tog Blai-blai tag i den årliga traditionen med att rösta fram årets bästa Blai-blai böcker. Något förvånat kunde vi konstatera att 2008 faktiskt var ett bra bokår, även om det upplevdes som att kvaliteten skönk under andra halvan av året. Haruki Murakami övertygade stort med att håva in tior från samtliga röstande. Mig äger ingen fick också höga poäng men halkade ned på listan efter att ha erhålligt en ettrig etta från en av Blai-blai-medlemmarna. Ett stort grattis till Haruki Murakami!

Här är listan som röstades fram hos Jonas i Bagis:

1. Kafka på stranden, av Haruki Murakami, betyg: 10
2. The Road, av Cormack McCarthy, betyg: 7,75
3.Krigets färger: Ett vittnesmål, av Arkadij Babtjenko, betyg: 7,33
4. Mig äger ingen, av Åsa Lindeborg, betyg: 6,8
5.Vindens skugga, av Carlos Ruiz Zafón, betyg: 6.0
6. Sightseeing, en novellsamling Rattawut Lapcharoensap, betyg: 5,2
7.Den besynnerliga händelsen med hunden om natten, av Mark Haddon, betyg: 4.0
8.Spook Country av William Gibson, betyg: 3,2
   Special Topics in Calamity Physics, av Marisha Pessl, betyg: 3,2
9. Nu vill jag sjunga dig milda sånger, av Linda Olsson, betyg: 1,25

söndag 4 januari 2009

Januari 2008: Power!! av Shizuru Seino

Power!! handlar om tjejen Kyo Aizawa som tvingas spela kille efter att hennes baskettokige pappa skrivit in henne på en internatskola och anmält henne till skolans basketlag. Ett basketlag med killar, och ett internat där hon delar rum med basketlagets snyggaste och coolaste kille. Knepigt värre (särskilt om man är hemligt kär i sin rumskamrat, måste hantera att han är olyckligt kär i en annan tjej, och att man lider av fruktansvärda menssmärtor).
Ja, där har ni handlingen i korta drag. Och faktiskt var nog genomgången av denna bok den kortaste summeringen av en bok i Blaiblais sexåriga historia.
Kanske inte konstigt. Det var också första gången vi läste en seriebok. Dessutom en seriebok som i själva verket kan betraktas som kapitel ett i en serie med sammanlagt tio delar.
Mötet om Power !! (även kallad Girl got game) kom främst att handla om fenomenet Manga, hur man läser Manga, om japansk kultur och en smula om att det är lite spännande att könsrollsbyte är ett så poppis tema inom Manga. Ingen tyckte det var värt att köpa fler delar i serien. Men eftersom boken slutade som en cliffhanger kunde vi inte låta bli att ladda ner en piratkopia och glutta på de första fem sidorna i Power !! del 2.
Mötet ägde rum hos Jonas i Bagis.
Power!! (vol 1) av Shizuru Seino Boken föreslagen av Daniel som satt samman ett könsöverskridande tema där även följande boktitlar fanns med: Den nya Evas passion av Angela Carter Orlando av Virginia Wolf

lördag 3 januari 2009

December 2008: Krigets färger: Ett vittnesmål, av Arkadij Babtjenko

Mötet har ägt rum hemma hos Frida. Ingen recension skriven.
Månadens bok: Krigets färger: Ett vittnesmål, av Arkadij Babtjenko Boken föreslagen av Lotta som även föreslog dessa böcker: fyll i!

söndag 26 oktober 2008

November 2008: Den besynnerliga händelsen med hunden om natten, av Mark Haddon

Möte har ägt rum hos Dag den 30 november. Ingen av de närvarande har skrivit ner ett omdöme. Anders (som brukar vara flitigast med att skriva) satt hemma i ett hörn och gjorde jämmer.

Den besynnerliga händelsen med hunden om natten, av Mark Haddon
Boken föreslagen av Jonas som även föreslog dessa böcker:

söndag 14 september 2008

Blai-blai filmfestival - Första upplagan

Det har länge pratats om att Blai-blai även ska ägna sig åt film, och då framförallt filmatiseringarna av böcker vi läst. Datum för denna lilla filmfestival är ej spikat.

Filmen fixar Åsa och det blir filmatiseringen av Bockfesten!

Ett litet klipp från filmen här:




Se info om filmen här >>

Och länk till Blai-blais möte om boken här >>

September 2008: Spook Country, av William Gibson

Mötet ägde rum hos Daniel i Skarpnäck där vi kunde konstatera att cirka hälften läst klart boken. Den hälft som inte läst klart den tyckte den var svårforcerad och inte grep tag i läsaren tillräckligt för att det skulle vara värt besväret. De som läst boken kunde återberätta en minst snagt snårig historia med tre spår, som hade en del likheter med William Gibsons tidigare bok Pattern recognition. William Gibson tycks vara en trogen prenumerant av tidningen Wired och har snappat upp att det här med positionering verkligen är på tapeten just nu. Huvudpersonen Hollis får veta vad Locative art är, och kastas in i den mystiska jakten på en än mer mystisk container som spåras med en kombo av gps- och wifi-signaler. Gibson älskar att fylla sin text med varumärken och begrepp som kanske inte direkt tillhör allmänbildningen, men som ska ge känslan av att det här är on-the-edge-litteratur. Vad sägs till exempel om denna lilla ordlista (här med länkar till Wikipedia och andra källor på nätet för förklaringar):

Om boken var bra? När vi skulle betygsätta boken blev det generalla betyget 3 av 5. Inte så tokig, men kanske inget man rekommenderar den oinvigde.
/Anders Vi läste: Spook Country av William Gibson Det blir andra gången i Blai-blais historia vi läser Gibson (se förra gången). Åsa valde kandidater. Bortröstade blev: The Question of Bruno, av Aleksander Hemon, och This book will save your life, av A.M. Homes.

söndag 17 augusti 2008

Augusti 2008: Sightseeing, av Rattawut Lapcharoensap

Över en terrin med potatis- och purjolökssoppa (inte särskilt thailändskt jag vet) diskuterades denna samling noveller av den amerikansk-thailändska författaren Rattawut Lapcharoensap. Här ett par konstateranden: -Trevligt att som omväxling läsa noveller. -Trevligt, trevligt, trevligt (jo de flesta tyckte att det var lättsamt att läsa dessa berättelser). -Men kanske för distanserat, grep inte riktigt tag i en. -Anders gillade historien Draft day mest. Den hade ett tydligare ämne. I övrigt kändes det väldigt "slice of life" (vilket råkar vara undertecknads (Anders) favorituttryck från kortfilmfestivalstiden). -Jonas och Anders hade förväntat sig mer av temat västerländsk turism krockar med thailändsk vardag. Saknade det, men kändå ändå att historierna hade ett värde i sig. -Ingen verkar riktigt förstå att boken har blivit så himla omskriven. Den är bra, välskriven, men inte fantastisk. /Anders Övrigt från detta möte: Daniel röstade från Brasilien... Frida var sjuk, vilket tyvärr också innebar att den nya Blai-blaikandidaten avvaktar sin debut till nästa möte. Spännande! Sightseeing, en novellsamling Rattawut Lapcharoensap Frida valde kandidater och de som blev bortröstade var: Underground av Haruki Murakami och ??? (frida fyll i)

onsdag 13 augusti 2008

Sommaren: Nu vill jag sjunga dig milda sånger, av Linda Olsson

Många som läser denna bok blir totalt gripna, gråter igenom halva boken och konstaterar efteråt att det här var nog den bästa bok de läst. De kallhamrade medlemmarna i Blai-blai verkar inte tillhöra denna skara. Ingen tycker den är dålig (betyget ligger kring medel) men börjar man analysera boken finns det många brister. Framförallt upplever flera av medlemmarna att handlingen saknar trovärdighet. Den känns så uppenbart konstruerad och det är bland annat svårt att förstå den äldre kvinnans motiv. Varför plötsligt kontakta den här unga kvinnan och berätta hela sitt livs historia? Och varför känns det som att båda kvinnorna talar med samma röster. Undertecknad gillade mycket i boken, greps av delar av livsödet men blev ändå aldrig helt tagen. Efter kvällens diskussion tror jag att jag vet varför. Ingen av kvinnorna upplevs som särskilt sympatisk och därmed blir det svårare att identifera sig med deras öde. För att älska den här boken måste man ge mycket av sig själv och fylla ut handlingen med egna tankar. Det känns som att boken inte riktigt står på egna ben, utan består av ett batteri med känslofyrverkerier som tryckts in i en ganska svag ramhandling. Personligen stör jag mig dessutom på den yxiga exploateringen av allt svenskt. Beskrivningarna av årstidernas växlingar skulle kunna ha varit hämtade från en tafflig turistbroschyr med välkomponerade bilder av svenskar som plockar gyllengula kantareller , mörkblåa blåbär och blodröda smultron. Ja, det var vad jag tycker. Nu för de andra blai-blai-medlemmarna fylla på ;-) /Anders Mötet ägde rum hos Frida.

Nu vill jag sjunga dig milda sånger, föreslagen av Anders Bortvalda böcker: Världens mått av Daniel Kehlmann och Den stygga flickans rackartyg av Mario Vargas Llosa

fredag 27 juni 2008

Juni: Vindens skugga, av Carlos Ruiz Zafón


En atmosfärisk bok, med en del sköna karaktärer och bitvis riktigt spännande story (även om somliga av oss hade velat veta mer om det där biblioteket). Minus för det mesiga Disney-slutet.
/Anders


Vindens skugga, föreslagen av Kajsa.

Bortvalda böcker: The Group av Mary McCarthy och Maken av Gun-Britt Sundström

söndag 1 juni 2008

Mars, April, Maj: Mig äger ingen, av Åsa Linderborg

Möte hos Åsa. Alla gillade boken, utom Jonas... som inte var med på mötet. Inga mer anteckningar... Föreslagen av Dag

söndag 2 mars 2008

Februari 2008: The Road, av Cormack McCarthy

Jag (Anders) missade mötet, men har hört i efterhand att boken var uppskattad. Själv gillade jag boken men störde mig en smula av att jag hela tiden upplevde handlingen som storyn i ett datorspel. Ett spel som går ut på att ta sig till mål och på vägen leta efter förnödenheter (som man med obeskrivlig tur hittar på de mest osannolika händelser), undvika andra resenärer och spara på ammunitionen. Faktiskt skulle den här boken kunna bli ett ganska bra spel. Men en väldigt trist film... En annan tanke som störde mig under läsningen: Den här boken är skriven för amerikaner. När pappan hittar en cocacola i en automat i en gammal matbutik och drömskt berättar att det här är en stor dag, sitter nog den amerikanska läsaren och kippar efter andan... tänk, en värld där 33 cl cola är så svårt att få tag i. Läskigt. Överlag vill jag nog ändå ge boken bra betyg. /Anders The Road, av Cormack McCarthy Daniel valde bokkandidater. De övriga två var: The audacity of hope, av Barack Obama Wikipedia the missing manual, av John Broughton

måndag 28 januari 2008

Januari 2008: Kafka på stranden av Haruki Murakami

Haruki Murakamis bok Kafka på stranden föll alla samlade Blai-blaiare i smaken. En riktig sidvändare med många intressanta karaktärer, och en story som kändes väldigt japansk. Undertecknad upplevde starka släktdrag med animerade filmer som Spirited Away och Det levande slottet. Lite lätt surrealistikt, med en märklig blandning av nutid, historia och någon form av andevärld. Kanske man skulle kunna beskriva det som en slags japansk magisk realism. Men ändå inte.
På mötet framfördes att det var lite svårt att få storyn att gå ihop. Det var lite svårt att greppa att det inte fanns något tydligt ont och gott. Kanske en kulturkrock? Samtidigt som boken var väldigt japansk och "österländsk" var referenserna påtagligt västerländska. Här avhandlas bland annat Kafka, Hegel (via en prostituerad filosofistudent) och Beethoven. På många vis känns boken som en bildningsresa, samtidigt som den är uppbyggd lite som en roadmovie och var en riktig sidvändare. Kort och gott en bok som Blai-blai gillade och som gav mersmak.

/Anders

Dag, Frida, Jonas, Daniel och Anders samlade hemma hos Dag.

Kafka på stranden, av Haruki Murakami
Jonas valde bokkandidater. De övriga två var:
Sightseeing, av Rattawut Lapcharoensap
A concise Chinese-English dictionary for lovers, av XIAOLU GUO



tisdag 1 januari 2008

December 2007: Special Topics in Calamity Physics, av Marisha Pessl

Kortfattat:
Vi gillar storyn.
Det råder delade menar om språket. Antingen "Jobbigt pretto, irriterande" eller "Pretto med flit, det ska ju vara en överbegåvad tonåring som skriver". Svensk översättning inte fullt lika läsvärd som engelska originalet. Alla överens om att boken är på tok för lång och att författaren ofta fastnar i långa, meningslösa och ibland lite väl långsökta liknelser.
Men som sagt: grundstoryn riktigt bra, och intrigen har många nivår som är ganska intressanta att fundera över i efterhand. Kapa 150 sidor och Marisha hade haft alla Blai-blaiare på sin sida.
I sitt nuvarande skick får den både tummen upp och ned.
Undertecknad lite mer åt upp-hållet ;-)

/Anders

Bokens officiella sajt >>

Special Topics in Calamity Physics, av Marisha Pessl

Åsa valde bokkandidater. De övriga två var:
De skamlösa av Sisela Lindblom
Martha av Doris Lessing

2007 års bästa Blai-blai-böcker

2007 års sista Blai-blai firades i julens tecken hos Åsa. Förutom att avhandla boken Never let me go, välja 2008 års första blai-blai-bok samt rösta fram årets topplista hade vi sällskap av Blai-blais allra nyaste medlem Jonas T som ersätter Tobias B.

Och så ett grattis till Peter Fröberg Idling som skrivit årets mest uppskattade bok enligt oss Blai-blaiare: Pol Pots leende.

2007 års bästa Blai-blai-böcker:
1. Pol Pots leende : om en svensk resa genom röda khmerernas Kambodja, av Peter Fröberg Idling Betyg: 8,5
2. Livläkarens besök av Per Olov Enquist Betyg: 8,17
3. Never let me go, av Kazuo Ishiguro Betyg: 7,71
4. Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg Betyg: 7,67
5. Alla vilda av Birgitta Stenberg Betyg: 5,75
6. Med uppenbar känsla för stil, av Stephan Mendel-Enk Betyg: 5,5
7. Gustaf Fröding och kärleken av Johan Cullberg Betyg: 4,75
8. Tandooriälgen av Zac O'Yeah Betyg: 4,25
9. Belsassars dotter av Barbara Nadel Betyg: 4
10. Memories of My Melancholy Whores av Gabriel Garcia Marquez Betyg: 3,6

söndag 16 december 2007

November: Never let me go, av Kazuo Ishiguro


En bok som knappast lämnar någon oberörd. En del blir illa berörda, men på Blai-blai var de flesta tagna. En fascinerande bok som definitivt lever kvar långt efter du lagt den ifrån dig. Visst blir greppet att sila fram små, små ledtrådar till hur saker och ting egentligen står till ibland lite konstlat. Men överlag funkar det och bidrar till att göra boken intressant hela vägen fram till det oundvikligt melankoliska slutet.

Never let me go, av Kazuo Ishiguro
Frida valde bokkandidater. Temat var lite löst: "Klasskildringar plus en bok till...". Vi röstade fram en bok till. De som röstades bort var: Svinalängorna av Susanna Alakoski, samt X (Frida fyll i...)
Blai-blai välkomnar Jonas som ny medlem!

lördag 27 oktober 2007

Oktober: Tandooriälgen av Zac O'Yeah

Blai-blai var samlat och kunde över några grytor indisk mat bland annat konstatera: -Mycket seg i starten. Det tar ett bra tag innan den lyfter, och till och med blir spännande. -Tankeexperimentet med ett Sverige kolonialiserat av Indien är kul. Men som sf betraktat är det inte särskilt trovärdigt. -Vi gillar hjälten Barsk, men begriper oss inte riktigt på hans fysionomi -Väldigt mycket kroppsöppningar, sadism och brutalitet. Lite väl mycket. Men i alla fall "konsekvent" som Dag så elegant utryckte det ;-) -Göteborgshumor... jojo. Skojsiga namn som "af Spärrman" (ha ha) och "Fåklander". På det hela taget en mustig stuvning, full med infall och bitvis riktigt spännande. Dessutom är den inte på något vis förutsägbar. Rekommenderas för er som vill ha något annat är träiga Nesser och Mankell-deckare. /Anders Tandoriälgen av Zac O'Yeah Anders valde bokkandidater. Temat var lite löst: "Böcker av namn som varit med i Blai-blai förr". De som röstades bort var: När rött blir svar, av Qui Xiaolong samt: Att älska som en porrstjärna : en sedelärande berättelse, av: Jenna Jameson och Neil Strauss.