Bokcirkeln blai-blai

måndag 27 september 2010

Oktober 2010: Vinterstaden av Arnaldur Indridason

Vi diskuterade boken på en Blai-blai-träff hemma hos Anders i Bagis. Ingen var särskilt imponerad... mest fascinerande: höghusförorter på Island, finns det?
Till mötet läste vi. Vinterstaden av Arnaldur Indridason
Kajsa valde bokkandidater med temat Pocketshops tips på nagelbitarlektyr. Bortvalda titlar var: Fri/out av Natsuo Kirino Vildsvinet av Renzo Aneröd

onsdag 1 september 2010

September 2010: Med livet framför sej, av Émile Ajar

Mötet ägde rum hos Kajsa.

Till dess ska vi läsa: Med livet framför sej, av Émile Ajar
Dag valde böcker. Bortvalda böcker var: Hornsgatan, av Ernst Brunner Död tills mörkret faller, av Charlaine Harris

torsdag 26 augusti 2010

Juli/Augusti 2010: Igelkottens elegans av Muriel Barbery

Mötet ägde rum hos Frida.

Vi välkomnar Blai-blais pinfärska medlem Tommi!
Till dess ska vi läsa Igelkottens elegans av Muriel Barbery
Daniel valde böcker. Övriga bokkandidater:
Sexuality
The Last Chinese Chef

söndag 23 maj 2010

Juni 2010: Stalins Kossor av Sofi Oksanen

Mötet ägde rum hos Kajsa, 20 juni.Daniel valde böcker.

Tills dess ska vi läsa:
Stalins Kossor av Sofi Oksanen.
Lotta valde böcker, och bortvalda titlar var: Dödgrävarens dotter, av Joyce Carol Oates
Kitchen, av Banana Yasimoto

söndag 16 maj 2010

Maj 2010: Kunzelmann och Kunzelmann av Carl-Johan Vallgren

Mötet ägde rum 23 maj hos Anders. Överlag var Blai-blai positiva till Vallgrens tegelsten. Mycket underhållande, berättelsen om Victor Kunzelmanns liv den stora behållningen. Och så tyckte vi att porregissören var bokens mest sympatiska karaktär. Slutligen kunde vi konstatera att Vallgren är en god plagiatör, för att inte tala om posör.

Till mötet skulle vi läsa:
Kunzelmann och Kunzelmann av Carl-Johan Vallgren
Jonas valde bokkandidater (för sista gången...)
Bortvalda böcker var:
The Boat, av Nam Le
Jag vill ite dö, jag vill bara inte leva, av Ann Heberlein

söndag 18 april 2010

April: Hjärtdjur av Herta Müller

Mötet ägde rum hos Frida den 18 april.

Till mötet skulle vi läsa:
Hjärtdjur av Herta Müller
Åsa valde bokkandidater
Bortvalda böcker var:
The heart is a lonely hunter, av Carson McCullers
Kärlek, vänskap, hat av Alice Munro

torsdag 25 februari 2010

Mars 2010: Skynda att älska av Alex Schulman

Vi hade ett väldigt spännande möte hos Dag där vi bland annat pratade gamla och nya papparoller. Och så Alex Schulmans bok förstås. Överlag var vi mycket positiva. En del var lyriska andra tyckte att den bitvis kändes skriven efter en mall.

Men ämnet är onekligen engagerande.
Till mötet läste vi:
Skynda att älska, av Alex Schulman
Frida valde böcker, och temat var pappaskildringar.
Bortvalda böcker var:
Karlstads Zoologiska, av Hanna Hellquist
Dårens dotter, av Mian Lodalen

söndag 24 januari 2010

Februari 2010: Väninnan: rapport från Rosenbad, av Eva Franchell

Tappra hjältar (Dag, Daniel, Kajsa, Åsa och Anders) trotsade SL-kaos och gav sig av i bitande minusgrader till Lottas nya lya i Bandhagen. Där möttes förespråkare och motståndare till boken Väninnan i vänskaplig dust som på något vis slutade i någon form av samsyn. Visst är flugan-på-väggen-greppet effektivt, men också knepigt, eftersom Eva Franchell många gånger faktiskt inte var en fluga på väggen. Det sänker trovärdighet. Andra var besvikna över att det som hela tiden beskrivs är den professionella relationen, man lär sig inte mycket om människan Anna Lindh. Men, å andra sidan finns det en poäng med det. Eva Franchell verkar göra en dygd av att visa hur proffsig Anna var och att bilden av den leende utrikesminstern som hela tiden gick runt och tänkte på sina barn var falsk. Anna Lindh var ett fullblodsproffs.
Samtliga närvarande var överens om att boken har driv och dessutom bjuder den faktiskt på en schysst repetitionskurs av de senaste 15 åren av estoniakatastrofer, hallandsåsar, tsunamis, tobleroneaffärer, EMU-val, Kosovokonflikter...
Läser man den Lasermannen följt av den här har man nästan täckt in två decennier av nutidshistoria.
/Anders
Vi läste: Väninnan: rapport från Rosenbad av Eva Franchell
Anders valde bokkandidater. Temat: Började som ett urval av hyfsat aktuella kvinnliga författare, men blev av någon underlig anledning böcker med lätt deprimerande underton.
Bortvalda kandidater: Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva, Av Ann Heberlein
Flickvännen av Karolina Ramqvist

söndag 13 december 2009

Januari 2010: Inheritance Of Loss, Kiran Desai

Vi kunde konstatera att Kiran Desai lyckas klämma in det mesta i sin bok. Kolonialism, väst kontra öst, överklass mot underklass, imperialism, nyimperialism, nationalism, identitetskonflikt, könmaktsordning... you name it. Den kvardröjande känslan: Oj, vad bra man har det. Tänk vad tragiskt och eländigt det kan vara. Samtidigt: Hmm, Bookerpriset. Är den verkligen värd det? Definitivt läsvärd men summan av kardemumman blir det medelbetyg.

Mötet ägde rum den 24 januari hemma hos Frida.
Till mötet ska vi ha läst: Inheritance Of Loss, Kiran Desai
Kajsa valde bokkandidater och temat var: Böcker som står i min bokhylla som jag ännu inte läst. Övriga bortröstade kandidater: Ett år av magiskt tänkande, av Joan Didion
Goodmorning Midnight, av Jean Rhys

2009 års bästa Blai-blai-böcker!

Ännu ett härligt bokår är över och bokcirkeln Blai-blai har återigen haft anledning att kora årets bästa Blai-blai-bok. Under året har vi avverkat 10 böcker, och i samband med årets sista bokcirkel hemma hon Anders i Bagarmossen röstade vi fram årets lista. Tyvärr saknas röster från Daniel och Lotta som inte var på plats. Åsa var också frånvarande, men hade epoströstat.

Årets segrare var stark. Sista kulan sparar jag åt grannen var en favorit hos de flesta. Grattis Fausta Marianovic! Här är hela listan:

5. Edelcrantz förbindelser av Malte Persson, 6,7 poäng
6. Kärleken, kriget : en algerisk mosaik : roman, av Assia Djebar, 5,6 poäng
7. Militärmusik av Vladimir Kaminer, 5,5 poäng
8. Plato and a Platypus Walk Into a Bar... av Daniel Klein och Thomas Cathcart, 2,4 poäng
9. Power!! av Shizuru Seino, 1,8 poäng

En av årets höjdpunkter, utöver Sista kulan sparar jag åt grannen, var givetvis årets möte på Kajsas tak. Här några fina bilder från detta möte knäppta av Dag:


tisdag 1 december 2009

December: Jakten mot Nollpunkten av Carl Johan de Geer

Mötet ägde rum hemma hos Anders. En väldigt kort summering: tummen upp!
Till mötet läste vi
Jakten mot Nollpunkten av Carl Johan de Geer
Dag valde bokkandidater:
Bortvalda böcker var:
"Karlstads zoologiska" av Hanna Hellquist "Twilight" av Stephenie Meyer

söndag 15 november 2009

November: Kaxiga fåglar av Brutus Östling

Mötet ägde rum hos Kajsa
Till mötet läste vi:
"Kaxiga fåglar" av Brutus Östling
Daniel valde bokkandidater

lördag 17 oktober 2009

Oktober 2009: Sista kulan sparar jag åt grannen av Fausta Marianovic

Mötet ägde rum hos Dag. Alla tyckte boken var fantastisk!

Till mötet ska vi ha läst:
"Sista kulan sparar jag åt grannen", av Fausta Marianovic
Lotta valde bokkandidater: Bortvalda böcker var:
"Inte en fluga förnär-krigsförbrytare inför rätta" av Slavenka Drakulic
"Sarajevo tango" av serietecknaren Hermann.

söndag 13 september 2009

September 2009: Militärmusik av Vladimir Kaminer

Vi hade möte hos Jonas. Alla gillade den, men tyckte samtidigt att den kunde ha gått mer på djupet. Ämnet alldeles för intressant för att bara användas till lättsamma skämt.

Till mötet ska vi ha läst:
Militärmusik av Vladimir Kaminer
Jonas valde bokkandidater: Bortvalda böcker var:
"Två husvagnar" av Marina Lewycka "Yacoubians hus" Alaa al-Aswany

tisdag 2 juni 2009

Juni 2009: Bonjour tristesse, av Françoise Sagan

Mötet ägde rum hemma hos Daniel.
Till mötet hade vi läst:
Bonjour tristesse av Françoise Sagan.
Åsa valde bokkandidater, med temat kvinnor som gick i bräschen för en ny kvinnoroll. Bortvalda böcker var:
Wide Sargasso Sea, av Jean Rhys Jane Eyre, av Charlotte Brontë

söndag 3 maj 2009

Maj 2009: Quinnan och Dr Dreuf, av Mare Kandre

Med hänförande utsikt över Stockholm diskuterade vi boken som enligt expertisen ska vara en av Mare Kandres mer lättsamma (och en del hävdar rent av att det är en av de sämre). Mare Kandre skrev den på tre veckor. Att läsa den tar bara några timmar. Att tolka den är inte svårt. Det här är en beskrivning av kvinnligt lidande genom tiderna och en uppgörelse med en unken kvinnobild och kanske en spark i skrevet på någon inskränkt psykoanalytiker Mare Kandre stött på. Blai-blai gillade boken och det blev ett livligt möte med diskussioner om ditt och datt. Om det här är en av Mare Kandres svagare titlar blir man onekligen sugen på att läsa mer.

/Anders 

För övrigt gjorde vi en ytterst märklig upptäckt: Läs mer här >>

Quinnan och Dr Dreuf, av Mare Kandre
Frida valde bokkandidater, med temat depression. Bortvalda böcker var: Pillret : en berättelse om depressioner och doktorer, forskare och Freud, människor och marknader, av Ingrid Carlberg Revolutionary Road, av Richard Yates

söndag 5 april 2009

April 2009: Edelcrantz förbindelser av Malte Persson

Somliga tyckte den var genial, andra tråkig och svår att komma in i. Boken gav hur som helst upphov till årets absolut längsta diskussion och vi pratade fram och tillbaka om bokens myllrande innehåll. I boken får vi följa strävsamme Clewberg (senare adlad Edelcrantz) karriär i 1700-talets Sverige. 49 tjänsteår under 5 regeringar. Många idéer, uppfinningar och hyllningsdikter, men väldigt lite kärlek (bortsett från kärleken till Kellgren och Kellgrensubstitutet Maria Edgeworth).

Det fascinerande med boken är hur Malte Persson väver ihop en skildring av 1700-talet med en skildring av vår samtid. Övervakningssamhället, kommunikationssamhället, kommersialism och ifrågasatt kulturpolitik. Allt handlar om att ha rätt förbindelser, och att hänga med i tiden och dess nyck.
Definitivt en spännande och mångfacetterad bok, väl värd sin Augustnominering... tyckte i alla fall undertecknad. (som dessutom lärde sig ett par nya ord)
/Anders
Till mötet ska vi ha läst:
Edelcrantz förbindelser, av Malte Persson
Anders valde bokkandidater. Bortvalda böcker var: Illusionen om Gud, av Richard Dawkins
Snuff, av Chuck Palahniuk

söndag 1 mars 2009

Mars 2009: Kärleken, kriget : en algerisk mosaik : roman, av Assia Djebar

Somliga av oss anlände till mötet i Bagis med lite dåligt samvete. Dåligt samvete i dessa sammanhang = oläst bok. Och de som läst boken upplevde att den egentligen behövde mer tid, och att läsningen blev forcerad.

Assia Djebars bok är väldigt spretig, med många infallsvinklar och stilgrepp. Hon skildrar kolonialiseringen av Algeriet och frihetskriget genom en blandning av historier framgrävda ur arkiv, självbiografiska inslag och intervjuer. Läsupplevelsen blir lika blandad som innehållet. Ibland upplevdes boken som tjatig och tradig, andra delar var väldigt gripande. Greppet att till stor del utgå från kvinnorna i beskrivningen av kriget är intressant. Och den kanske mest centrala frågan är den traditionella kvinnorrollen i Algeriet kontra den moderna, med frigjorda kvinnoroll som vuxit fram i kontakten och konflikten med fransmännen. Intressant, är nog slutomdömet.

/Anders

Kajsa valde böckerna som var en del i temat: Frankrike-Algeriet. Bortröstade böcker var:

söndag 1 februari 2009

Februari 2009: Plato and a Platypus Walk Into a Bar... av Daniel Klein och Thomas Cathcart

Mötet har ägt rum hemma hos Lotta i Liljeholmen. Ingen text skriven om boken.

Till nästa möte ska vi läsa:
Plato and a Platypus Walk Into a Bar . . . Understanding Philosophy Through Jokes, av Daniel Klein och Thomas Cathcart
Dag valde böcker. Bortröstade böcker var: White Tiger, av Aravind Adiga Mister Pip, av Lloyd Jones

2008 års bästa Blai-blai-böcker

Något försenat tog Blai-blai tag i den årliga traditionen med att rösta fram årets bästa Blai-blai böcker. Något förvånat kunde vi konstatera att 2008 faktiskt var ett bra bokår, även om det upplevdes som att kvaliteten skönk under andra halvan av året. Haruki Murakami övertygade stort med att håva in tior från samtliga röstande. Mig äger ingen fick också höga poäng men halkade ned på listan efter att ha erhålligt en ettrig etta från en av Blai-blai-medlemmarna. Ett stort grattis till Haruki Murakami!

Här är listan som röstades fram hos Jonas i Bagis:

1. Kafka på stranden, av Haruki Murakami, betyg: 10
2. The Road, av Cormack McCarthy, betyg: 7,75
3.Krigets färger: Ett vittnesmål, av Arkadij Babtjenko, betyg: 7,33
4. Mig äger ingen, av Åsa Lindeborg, betyg: 6,8
5.Vindens skugga, av Carlos Ruiz Zafón, betyg: 6.0
6. Sightseeing, en novellsamling Rattawut Lapcharoensap, betyg: 5,2
7.Den besynnerliga händelsen med hunden om natten, av Mark Haddon, betyg: 4.0
8.Spook Country av William Gibson, betyg: 3,2
   Special Topics in Calamity Physics, av Marisha Pessl, betyg: 3,2
9. Nu vill jag sjunga dig milda sånger, av Linda Olsson, betyg: 1,25

söndag 4 januari 2009

Januari 2008: Power!! av Shizuru Seino

Power!! handlar om tjejen Kyo Aizawa som tvingas spela kille efter att hennes baskettokige pappa skrivit in henne på en internatskola och anmält henne till skolans basketlag. Ett basketlag med killar, och ett internat där hon delar rum med basketlagets snyggaste och coolaste kille. Knepigt värre (särskilt om man är hemligt kär i sin rumskamrat, måste hantera att han är olyckligt kär i en annan tjej, och att man lider av fruktansvärda menssmärtor).
Ja, där har ni handlingen i korta drag. Och faktiskt var nog genomgången av denna bok den kortaste summeringen av en bok i Blaiblais sexåriga historia.
Kanske inte konstigt. Det var också första gången vi läste en seriebok. Dessutom en seriebok som i själva verket kan betraktas som kapitel ett i en serie med sammanlagt tio delar.
Mötet om Power !! (även kallad Girl got game) kom främst att handla om fenomenet Manga, hur man läser Manga, om japansk kultur och en smula om att det är lite spännande att könsrollsbyte är ett så poppis tema inom Manga. Ingen tyckte det var värt att köpa fler delar i serien. Men eftersom boken slutade som en cliffhanger kunde vi inte låta bli att ladda ner en piratkopia och glutta på de första fem sidorna i Power !! del 2.
Mötet ägde rum hos Jonas i Bagis.
Power!! (vol 1) av Shizuru Seino Boken föreslagen av Daniel som satt samman ett könsöverskridande tema där även följande boktitlar fanns med: Den nya Evas passion av Angela Carter Orlando av Virginia Wolf

lördag 3 januari 2009

December 2008: Krigets färger: Ett vittnesmål, av Arkadij Babtjenko

Mötet har ägt rum hemma hos Frida. Ingen recension skriven.
Månadens bok: Krigets färger: Ett vittnesmål, av Arkadij Babtjenko Boken föreslagen av Lotta som även föreslog dessa böcker: fyll i!

söndag 26 oktober 2008

November 2008: Den besynnerliga händelsen med hunden om natten, av Mark Haddon

Möte har ägt rum hos Dag den 30 november. Ingen av de närvarande har skrivit ner ett omdöme. Anders (som brukar vara flitigast med att skriva) satt hemma i ett hörn och gjorde jämmer.

Den besynnerliga händelsen med hunden om natten, av Mark Haddon
Boken föreslagen av Jonas som även föreslog dessa böcker:

söndag 14 september 2008

Blai-blai filmfestival - Första upplagan

Det har länge pratats om att Blai-blai även ska ägna sig åt film, och då framförallt filmatiseringarna av böcker vi läst. Datum för denna lilla filmfestival är ej spikat.

Filmen fixar Åsa och det blir filmatiseringen av Bockfesten!

Ett litet klipp från filmen här:




Se info om filmen här >>

Och länk till Blai-blais möte om boken här >>

September 2008: Spook Country, av William Gibson

Mötet ägde rum hos Daniel i Skarpnäck där vi kunde konstatera att cirka hälften läst klart boken. Den hälft som inte läst klart den tyckte den var svårforcerad och inte grep tag i läsaren tillräckligt för att det skulle vara värt besväret. De som läst boken kunde återberätta en minst snagt snårig historia med tre spår, som hade en del likheter med William Gibsons tidigare bok Pattern recognition. William Gibson tycks vara en trogen prenumerant av tidningen Wired och har snappat upp att det här med positionering verkligen är på tapeten just nu. Huvudpersonen Hollis får veta vad Locative art är, och kastas in i den mystiska jakten på en än mer mystisk container som spåras med en kombo av gps- och wifi-signaler. Gibson älskar att fylla sin text med varumärken och begrepp som kanske inte direkt tillhör allmänbildningen, men som ska ge känslan av att det här är on-the-edge-litteratur. Vad sägs till exempel om denna lilla ordlista (här med länkar till Wikipedia och andra källor på nätet för förklaringar):

Om boken var bra? När vi skulle betygsätta boken blev det generalla betyget 3 av 5. Inte så tokig, men kanske inget man rekommenderar den oinvigde.
/Anders Vi läste: Spook Country av William Gibson Det blir andra gången i Blai-blais historia vi läser Gibson (se förra gången). Åsa valde kandidater. Bortröstade blev: The Question of Bruno, av Aleksander Hemon, och This book will save your life, av A.M. Homes.

söndag 17 augusti 2008

Augusti 2008: Sightseeing, av Rattawut Lapcharoensap

Över en terrin med potatis- och purjolökssoppa (inte särskilt thailändskt jag vet) diskuterades denna samling noveller av den amerikansk-thailändska författaren Rattawut Lapcharoensap. Här ett par konstateranden: -Trevligt att som omväxling läsa noveller. -Trevligt, trevligt, trevligt (jo de flesta tyckte att det var lättsamt att läsa dessa berättelser). -Men kanske för distanserat, grep inte riktigt tag i en. -Anders gillade historien Draft day mest. Den hade ett tydligare ämne. I övrigt kändes det väldigt "slice of life" (vilket råkar vara undertecknads (Anders) favorituttryck från kortfilmfestivalstiden). -Jonas och Anders hade förväntat sig mer av temat västerländsk turism krockar med thailändsk vardag. Saknade det, men kändå ändå att historierna hade ett värde i sig. -Ingen verkar riktigt förstå att boken har blivit så himla omskriven. Den är bra, välskriven, men inte fantastisk. /Anders Övrigt från detta möte: Daniel röstade från Brasilien... Frida var sjuk, vilket tyvärr också innebar att den nya Blai-blaikandidaten avvaktar sin debut till nästa möte. Spännande! Sightseeing, en novellsamling Rattawut Lapcharoensap Frida valde kandidater och de som blev bortröstade var: Underground av Haruki Murakami och ??? (frida fyll i)

onsdag 13 augusti 2008

Sommaren: Nu vill jag sjunga dig milda sånger, av Linda Olsson

Många som läser denna bok blir totalt gripna, gråter igenom halva boken och konstaterar efteråt att det här var nog den bästa bok de läst. De kallhamrade medlemmarna i Blai-blai verkar inte tillhöra denna skara. Ingen tycker den är dålig (betyget ligger kring medel) men börjar man analysera boken finns det många brister. Framförallt upplever flera av medlemmarna att handlingen saknar trovärdighet. Den känns så uppenbart konstruerad och det är bland annat svårt att förstå den äldre kvinnans motiv. Varför plötsligt kontakta den här unga kvinnan och berätta hela sitt livs historia? Och varför känns det som att båda kvinnorna talar med samma röster. Undertecknad gillade mycket i boken, greps av delar av livsödet men blev ändå aldrig helt tagen. Efter kvällens diskussion tror jag att jag vet varför. Ingen av kvinnorna upplevs som särskilt sympatisk och därmed blir det svårare att identifera sig med deras öde. För att älska den här boken måste man ge mycket av sig själv och fylla ut handlingen med egna tankar. Det känns som att boken inte riktigt står på egna ben, utan består av ett batteri med känslofyrverkerier som tryckts in i en ganska svag ramhandling. Personligen stör jag mig dessutom på den yxiga exploateringen av allt svenskt. Beskrivningarna av årstidernas växlingar skulle kunna ha varit hämtade från en tafflig turistbroschyr med välkomponerade bilder av svenskar som plockar gyllengula kantareller , mörkblåa blåbär och blodröda smultron. Ja, det var vad jag tycker. Nu för de andra blai-blai-medlemmarna fylla på ;-) /Anders Mötet ägde rum hos Frida.

Nu vill jag sjunga dig milda sånger, föreslagen av Anders Bortvalda böcker: Världens mått av Daniel Kehlmann och Den stygga flickans rackartyg av Mario Vargas Llosa

fredag 27 juni 2008

Juni: Vindens skugga, av Carlos Ruiz Zafón


En atmosfärisk bok, med en del sköna karaktärer och bitvis riktigt spännande story (även om somliga av oss hade velat veta mer om det där biblioteket). Minus för det mesiga Disney-slutet.
/Anders


Vindens skugga, föreslagen av Kajsa.

Bortvalda böcker: The Group av Mary McCarthy och Maken av Gun-Britt Sundström

söndag 1 juni 2008

Mars, April, Maj: Mig äger ingen, av Åsa Linderborg

Möte hos Åsa. Alla gillade boken, utom Jonas... som inte var med på mötet. Inga mer anteckningar... Föreslagen av Dag

söndag 2 mars 2008

Februari 2008: The Road, av Cormack McCarthy

Jag (Anders) missade mötet, men har hört i efterhand att boken var uppskattad. Själv gillade jag boken men störde mig en smula av att jag hela tiden upplevde handlingen som storyn i ett datorspel. Ett spel som går ut på att ta sig till mål och på vägen leta efter förnödenheter (som man med obeskrivlig tur hittar på de mest osannolika händelser), undvika andra resenärer och spara på ammunitionen. Faktiskt skulle den här boken kunna bli ett ganska bra spel. Men en väldigt trist film... En annan tanke som störde mig under läsningen: Den här boken är skriven för amerikaner. När pappan hittar en cocacola i en automat i en gammal matbutik och drömskt berättar att det här är en stor dag, sitter nog den amerikanska läsaren och kippar efter andan... tänk, en värld där 33 cl cola är så svårt att få tag i. Läskigt. Överlag vill jag nog ändå ge boken bra betyg. /Anders The Road, av Cormack McCarthy Daniel valde bokkandidater. De övriga två var: The audacity of hope, av Barack Obama Wikipedia the missing manual, av John Broughton

måndag 28 januari 2008

Januari 2008: Kafka på stranden av Haruki Murakami

Haruki Murakamis bok Kafka på stranden föll alla samlade Blai-blaiare i smaken. En riktig sidvändare med många intressanta karaktärer, och en story som kändes väldigt japansk. Undertecknad upplevde starka släktdrag med animerade filmer som Spirited Away och Det levande slottet. Lite lätt surrealistikt, med en märklig blandning av nutid, historia och någon form av andevärld. Kanske man skulle kunna beskriva det som en slags japansk magisk realism. Men ändå inte.
På mötet framfördes att det var lite svårt att få storyn att gå ihop. Det var lite svårt att greppa att det inte fanns något tydligt ont och gott. Kanske en kulturkrock? Samtidigt som boken var väldigt japansk och "österländsk" var referenserna påtagligt västerländska. Här avhandlas bland annat Kafka, Hegel (via en prostituerad filosofistudent) och Beethoven. På många vis känns boken som en bildningsresa, samtidigt som den är uppbyggd lite som en roadmovie och var en riktig sidvändare. Kort och gott en bok som Blai-blai gillade och som gav mersmak.

/Anders

Dag, Frida, Jonas, Daniel och Anders samlade hemma hos Dag.

Kafka på stranden, av Haruki Murakami
Jonas valde bokkandidater. De övriga två var:
Sightseeing, av Rattawut Lapcharoensap
A concise Chinese-English dictionary for lovers, av XIAOLU GUO



tisdag 1 januari 2008

December 2007: Special Topics in Calamity Physics, av Marisha Pessl

Kortfattat:
Vi gillar storyn.
Det råder delade menar om språket. Antingen "Jobbigt pretto, irriterande" eller "Pretto med flit, det ska ju vara en överbegåvad tonåring som skriver". Svensk översättning inte fullt lika läsvärd som engelska originalet. Alla överens om att boken är på tok för lång och att författaren ofta fastnar i långa, meningslösa och ibland lite väl långsökta liknelser.
Men som sagt: grundstoryn riktigt bra, och intrigen har många nivår som är ganska intressanta att fundera över i efterhand. Kapa 150 sidor och Marisha hade haft alla Blai-blaiare på sin sida.
I sitt nuvarande skick får den både tummen upp och ned.
Undertecknad lite mer åt upp-hållet ;-)

/Anders

Bokens officiella sajt >>

Special Topics in Calamity Physics, av Marisha Pessl

Åsa valde bokkandidater. De övriga två var:
De skamlösa av Sisela Lindblom
Martha av Doris Lessing

2007 års bästa Blai-blai-böcker

2007 års sista Blai-blai firades i julens tecken hos Åsa. Förutom att avhandla boken Never let me go, välja 2008 års första blai-blai-bok samt rösta fram årets topplista hade vi sällskap av Blai-blais allra nyaste medlem Jonas T som ersätter Tobias B.

Och så ett grattis till Peter Fröberg Idling som skrivit årets mest uppskattade bok enligt oss Blai-blaiare: Pol Pots leende.

2007 års bästa Blai-blai-böcker:
1. Pol Pots leende : om en svensk resa genom röda khmerernas Kambodja, av Peter Fröberg Idling Betyg: 8,5
2. Livläkarens besök av Per Olov Enquist Betyg: 8,17
3. Never let me go, av Kazuo Ishiguro Betyg: 7,71
4. Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg Betyg: 7,67
5. Alla vilda av Birgitta Stenberg Betyg: 5,75
6. Med uppenbar känsla för stil, av Stephan Mendel-Enk Betyg: 5,5
7. Gustaf Fröding och kärleken av Johan Cullberg Betyg: 4,75
8. Tandooriälgen av Zac O'Yeah Betyg: 4,25
9. Belsassars dotter av Barbara Nadel Betyg: 4
10. Memories of My Melancholy Whores av Gabriel Garcia Marquez Betyg: 3,6

söndag 16 december 2007

November: Never let me go, av Kazuo Ishiguro


En bok som knappast lämnar någon oberörd. En del blir illa berörda, men på Blai-blai var de flesta tagna. En fascinerande bok som definitivt lever kvar långt efter du lagt den ifrån dig. Visst blir greppet att sila fram små, små ledtrådar till hur saker och ting egentligen står till ibland lite konstlat. Men överlag funkar det och bidrar till att göra boken intressant hela vägen fram till det oundvikligt melankoliska slutet.

Never let me go, av Kazuo Ishiguro
Frida valde bokkandidater. Temat var lite löst: "Klasskildringar plus en bok till...". Vi röstade fram en bok till. De som röstades bort var: Svinalängorna av Susanna Alakoski, samt X (Frida fyll i...)
Blai-blai välkomnar Jonas som ny medlem!

lördag 27 oktober 2007

Oktober: Tandooriälgen av Zac O'Yeah

Blai-blai var samlat och kunde över några grytor indisk mat bland annat konstatera: -Mycket seg i starten. Det tar ett bra tag innan den lyfter, och till och med blir spännande. -Tankeexperimentet med ett Sverige kolonialiserat av Indien är kul. Men som sf betraktat är det inte särskilt trovärdigt. -Vi gillar hjälten Barsk, men begriper oss inte riktigt på hans fysionomi -Väldigt mycket kroppsöppningar, sadism och brutalitet. Lite väl mycket. Men i alla fall "konsekvent" som Dag så elegant utryckte det ;-) -Göteborgshumor... jojo. Skojsiga namn som "af Spärrman" (ha ha) och "Fåklander". På det hela taget en mustig stuvning, full med infall och bitvis riktigt spännande. Dessutom är den inte på något vis förutsägbar. Rekommenderas för er som vill ha något annat är träiga Nesser och Mankell-deckare. /Anders Tandoriälgen av Zac O'Yeah Anders valde bokkandidater. Temat var lite löst: "Böcker av namn som varit med i Blai-blai förr". De som röstades bort var: När rött blir svar, av Qui Xiaolong samt: Att älska som en porrstjärna : en sedelärande berättelse, av: Jenna Jameson och Neil Strauss.

söndag 16 september 2007

September 2007: Memories of My Melancholy Whores av Gabriel Garcia Marquez

Strax över hundra sidor saga om en gubbe som sumpat kärleken som yngling och istället ägnat sitt liv åt att skriva krönikor med gåspenna och köpa kärlek av prostituerade, samt avguda sin bortgångne mor. Det hela kändes inte särskilt originellt. Så där lite lagom latinogubbklyschigt kan man väl säga. Men visst finns här litterära kvaliteter och en hel del snygga grepp. /Anders Memories of My Melancholy Whores föreslagen av Kajsa, andra böcker som föreslogs och förlorade omröstningen: Debutante Divorcée av Plum Sykes No! I don't want to join a book club av Virginia Ironside Temat var chick-, tant & gubblit...

söndag 19 augusti 2007

Augusti 2007: Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg


Inget skrivet från detta möte

Den allvarsamma leken föreslogs av Dag, andra böcker som föreslogs och förlorade omröstningen:
?
?

söndag 17 juni 2007

Sommaren 2007: Pol Pots leende : om en svensk resa genom röda khmerernas Kambodja, av Peter Fröberg Idling


Nästa möte: 19 augusti hos Åsa.
Dag föreslår bok.


Pol Pots Leende föreslagen av Daniel
, andra böcker som föreslogs och förlorade omröstningen:
Satansverserna, av Salman Rushdie
Tärningsspelaren, av Luke Rhinehart

söndag 6 maj 2007

Maj 2007 - Med uppenbar känsla för stil, av Stephan Mendel-Enk

Det här tyckte samlade blai-blaiare....





Boktemat (Tobias val): manlig kris. Omröstningen blev jämn, vann gjorde Med uppenbar känsa för stil, av Stephan Mendel-Enk, på andra plats kom Survivor av Chuck Palahniuk, på tredje Intimacy av Hanif Kureishi.
Möte hemma hos Daniel.

söndag 1 april 2007

April 2007 - Alla vilda av Birgitta Stenberg

Birgitta Stenbergs bok "Alla vilda" har beskrivits som en pikareskroman, och kollar du upp det ordet på wikipedia så stämmer det ganska bra. En lång radda smålustiga anekdoter från Birgitta Stenbergs vilda leverne bland frigjorda konstnärer och författare på 50-talets Mallorca. En del av de samlade blai-blaiarna störde sig på Stenbergs slarviga stil, med andra (bl.a. Dag och undertecknad) uppskattade det enkla, snabba rakt-upp-och-ner-berättandet. Frida var grymt besviken eftersom hon älskade den självbiografiska boken Kärlek i Europa. Det här kändes som mer av samma vara, fast slarvigare. Tobias menade att han under sin läsning av boken misstänkt det som Frida beskriver, även om han själv inte läst något av författaren.

Förutom stilen diskuterades givetvis innehållet och hur Stenberg beskriver allt med samma saklighet utan att egentligen analysera någonting. Ibland känns det lite som effektsökeri när hon lite lätt blasé kastar ur sig beskrivningar av sexklubbar, brännjärnsmärkning av pojkbakar och hur hon har sex med en holländsk butchflata framför en bardisk medan flickvännen oroligt ropar hennes namn utan för den nedfällda plåtjalusin.
Underhållande är hur som helst boken och visst kittlar det en smula att kastas in i en dekadant subkultur för ett halvt sekel sedan.
Slutet av boken är också intressant. Där kastas vi plötsligt in i nutid då Stenberg flyger runt i världen och besöker personerna som beskrivs i boken. Hennes gamla flickvän Louise, superkarismatiske Chuck (som berättar om eldgaffeln) och den danske konstnärinnan Mette. Är detta slut bra eller dåligt? Blai-blaiarna är lite oense, men de flesta tyckte detta grepp lyfte boken.

Det var allt från mig. Någon annan som har något att tillägga?
/Anders

Har inte hunnit läsa boken än. Men ett litet senkommet p.s. till Blaiblai-mötet i juni 2003 med anledning av att ny webbplats idag lanseras: Reality sandwich -- EVOLVING CONSCIOUSNESS, BITE BY BITE.
/K

Boktemat (Åsas val): kvinnlig bekännelselitteratur. Omröstningen blev jämn, vann gjorde Alla Vilda av Birgitta Stenberg, på andra plats kom Kvinnohuset av Marilyn French, på tredje Rädd att flyga av Erica Jong.
Nästa möte blir hemma hos Tobias den 6 maj.

måndag 5 mars 2007

Mars 2007 - Gustaf Fröding och kärleken av Johan Cullberg

Ikväll diskuterades boken om Gustaf Fröding. Vi hade lite olika åsikter om såväl Cullberg som Fröding och ganska skilda läsupplevelser (Åsa sträckläste dagen innan mötet, Anders hade tröttnat efter ungefär en tredjedel, Dag hade läst boken på semester i Jordanien och Kajsa, slutligen, kunde inte låta bli att ideligen jämföra med ett par andra Cullbergböcker). Det fanns helt klart mycket att prata om... /Kajsa Eftersom faktiskt omdömena kring denna bok var riktigt positiva bestämde sig undertecknad för att ge den ett nytt försök. Och visst finns här en hel del som är spännande och intressant. Framförallt om man är intresserad av psykiska sjukdomar eller bakgrunden till Frödings författarskap. Samtidigt kan inte jag låta bli att tycka att boken borde heta något annat. Typ "Gustaf Fröding och alla kvinnorna som ställde upp" eller nåt i den stilen. Man kan också undra vad som hade hänt med hans skaldekonst om han hade varit obemedlad. Killen verkade ju hela tiden få loss diverse arv och var ekonomin usel fanns det alltid någon som ställde upp med pengar. Ganska bortskämd suput, med grym talang för att få saker att vackert rimma. /Anders Föreslagen av Frida, tema "livskriser", andra böcker som föreslogs och förlorade omröstningen: Finns det liv på Mars? : en vuxendomsbok, av Inger Edelfelt The year of magical thinking, av Joan Didion

Februari 2007 - Livläkarens besök av Per Olov Enquist

För en gång skull var vi nog faktiskt alla eniga: Det här är en riktigt bra bok. Mycket välskriven, spännande, med ett väldigt intressant historiskt tema. Samtidigt kunde vi inte låta bli att krydda diskussionen med nedvärderande omdömen som "kostymfilm" och "tantsnusk för 40-talist-gubbar". Åsa kunde konstatera att det här verkligen var en bok skriven med en viss generation i åtanke. Frida störde sig en smula på att PeO använt sig av en del ålderdomliga ord för att få det hela att verka en smula mer 1700-tal.
Diskussionen kom också att handla en hel del om makt och sex. "Tog man bort det erotiska försvann halva boken", sa någon. Vilket undertecknad tycker vore synd, eftersom just sex var en viktig ingrediens i maktspelet.
I diskussionen drogs det också paralleller till filmerna Marie Antoinette och Last king of Scotland. Och så konstaterade vi att: "Something is rotten in the state of Denmark", och snöade in på allt mellan kravallerna i Köpenhamn, till prinsessan Alexandra som blivit av med sin prinsesstiteln när hon gifte sig med ljudteknikern Jörgensen.

/Anders


Föreslagen av Anders, tema: "Böcker som folk rekommenderat, men som aldrig lästs".
Andra böcker som föreslogs och förlorade omröstningen
Aprilhäxan, av Majgull Axelsson
Brick Lane, av Monica Ali

fredag 5 januari 2007

December 2006 - Belsassars dotter av Barbara Nadel

Hmm, det här kändes lite som en turkisk variant av En röd hjältinnas död av Qiu Xiaolong, som vi läste i våras. Fast här känns upplägget betydligt mer konstruerat. Brittiska Barbara Nadel har kokat en mustig soppa bestående av en skopa orientalism, en knippe turistbroschyr (en platsförteckning ingår) och en härligt komplex kriminalkommissarie. I denna bok har hon dessutom hämtat intrigen från klassisk revolutionsmytologi (ni vet historien om Tsarens dotter som överlevde arkebuseringen), kombinerat med en släng judehat och ett erotiskt vilddjur, samt en stackars engelskalärare (som vi alla kände mycket sympati för).
Tillbaka till kriminalkommissarien. Çetin Ikmen heter han och har en pappa som är historiker, en fru som är löjligt förstående och föder en massa barn, samt har ett väldigt starkt kärleksförhållande till sin konjak. Ja han dricker konjak lika ofta som storstadstjejer pimplar smaksatt mineralvatten.
Blai-blai-medlemmarna tyckte överlag att bokens upplägg var ganska underhållande. Porträttet av engelskaläraren Robert Cornelius diskuterades en del och vi kom nog fram till att det var trovärdigt. Men Natalia var lite väl skruvad, och slutet gav en obehaglig känsla av cliffhanger. Det kändes nästan som att boken var ofärdig. Transvestitkusinen från landet som spådde händer störde också helhetsbilden. Att Ikmen förutom att vara alkis, intellektuell, anti-auktoritär och auktoritär, skulle behöva vara gravt vidskeplig kändes lite mycket.

/Anders

Föreslagen av Kajsa, tema: Kvinnliga författare. Nedröstade böcker: Askungens syster av Joanna Rubin Dranger och Foreign Babes in Beijing av Rachel DeWoskin.

måndag 18 december 2006

2006 års bästa Blai-blai-böcker

Den 17 december samlades Blai-blai på Restaurang Lai-Lai. En historisk plats eftersom det var här diskussionsklubben Blai-blai en gång i tiden bildades. Den diskussionsklubb som numera lever vidare som bokcirkel.
På detta möte avhandlade vi förutom Malcom Gladwells bok "Den tändande gnistan" alla de böcker vi läst under året och röstade fram en årsbästa lista. Denna lista hittar ni under den fantastiska bildkavalkad som består av bilder knäppta av mestadels Tobias, denna historiska kväll.

Lai-Lai:











2006 års bästa Blai-blai-böcker:
1. En röd hjältinnas död av Qiu Xiaolong Betyg: 8,83
2. Chronicles Vol 1 av Bob Dylan Betyg: 7,5
3. Kalla det vad fan du vill av Marjaneh Bakhtiari Betyg: 7,33
4. Lagt kort av Joan Didion Betyg: 7,2
5. Sveriges likas lag av Mikael Lund Betyg: 7,16
6. History of Love av Nicole Krauss Betyg: 7
7. Den tändande gnistan av Malcolm Gladwell Betyg: 6,8
8. Polyfem förvandlad av Willy Kyrklund Betyg: 6,16
9. The Game av Neil Strauss Betyg: 6,14
10. Gregorius av Bengt "Benke" Ohlsson Betyg: 5
11. Rough Guide to Conspiracy Theories, av James McConnachie & Robin Tudge Betyg: 3,8