Februari 2011: The Winter Queen av Boris Akunin
Lotta valde böcker på temat "deckare i sekelskiftesmiljö".
Bortröstade böcker var:
Skriven av
bakelit
kl
23:09
0
kommentarer
Etiketter: Asien, deckare, Europa, manlig_författare, Ryssland
Skriven av
bakelit
kl
23:01
0
kommentarer
Etiketter: Europa, manlig_författare, Norden, Sverige, årslistor
Alla var tagna, gripna, imponerade. Men ingen har orkat skriva något om boken i detta inlägg...
Skriven av
bakelit
kl
21:36
0
kommentarer
Etiketter: Europa, Finland, kvinnlig_författare, Norden

Mötet ägde rum hemma hos Lotta.
Alla närvarande eniga om att det var ett imponerande och skickligt hantverk.
Skriven av
bakelit
kl
21:25
0
kommentarer
Etiketter: dokumentär, Europa, manlig_författare, Norden, Sverige
Skriven av
bakelit
kl
22:52
0
kommentarer
Etiketter: deckare, Europa, Island, manlig_författare, Norden
Skriven av
bakelit
kl
21:44
0
kommentarer
Etiketter: Europa, Frankrike, manlig_författare
Skriven av
bakelit
kl
20:40
0
kommentarer
Etiketter: Europa, Frankrike, kvinnlig_författare
Mötet ägde rum hos Kajsa, 20 juni.Daniel valde böcker.
Skriven av
bakelit
kl
21:07
0
kommentarer
Etiketter: Europa, Finland, kvinnlig_författare, Norden
Mötet ägde rum 23 maj hos Anders. Överlag var Blai-blai positiva till Vallgrens tegelsten. Mycket underhållande, berättelsen om Victor Kunzelmanns liv den stora behållningen. Och så tyckte vi att porregissören var bokens mest sympatiska karaktär. Slutligen kunde vi konstatera att Vallgren är en god plagiatör, för att inte tala om posör.
Skriven av
bakelit
kl
22:09
0
kommentarer
Etiketter: Europa, manlig_författare, Norden, Sverige
Mötet ägde rum hos Frida den 18 april.
Skriven av
bakelit
kl
16:54
0
kommentarer
Etiketter: Europa, kvinnlig_författare, Nobelpristagare, Tyskland
Vi hade ett väldigt spännande möte hos Dag där vi bland annat pratade gamla och nya papparoller. Och så Alex Schulmans bok förstås. Överlag var vi mycket positiva. En del var lyriska andra tyckte att den bitvis kändes skriven efter en mall.
Skriven av
bakelit
kl
14:23
0
kommentarer
Etiketter: biografi, Europa, manlig_författare, Norden, Sverige
Skriven av
bakelit
kl
21:05
0
kommentarer
Etiketter: biografi, Europa, kvinnlig_författare, Norden, Sverige
Vi kunde konstatera att Kiran Desai lyckas klämma in det mesta i sin bok. Kolonialism, väst kontra öst, överklass mot underklass, imperialism, nyimperialism, nationalism, identitetskonflikt, könmaktsordning... you name it.
Den kvardröjande känslan: Oj, vad bra man har det. Tänk vad tragiskt och eländigt det kan vara.
Samtidigt: Hmm, Bookerpriset. Är den verkligen värd det?
Definitivt läsvärd men summan av kardemumman blir det medelbetyg.
Skriven av
bakelit
kl
22:21
0
kommentarer
Etiketter: Asien, Indien, kvinnlig_författare, Nordamerika, USA
Ännu ett härligt bokår är över och bokcirkeln Blai-blai har återigen haft anledning att kora årets bästa Blai-blai-bok. Under året har vi avverkat 10 böcker, och i samband med årets sista bokcirkel hemma hon Anders i Bagarmossen röstade vi fram årets lista. Tyvärr saknas röster från Daniel och Lotta som inte var på plats. Åsa var också frånvarande, men hade epoströstat.




Skriven av
bakelit
kl
22:00
2
kommentarer
Skriven av
bakelit
kl
21:22
0
kommentarer
Etiketter: biografi, Europa, manlig_författare, Norden, Sverige
Skriven av
bakelit
kl
20:51
0
kommentarer
Etiketter: Europa, manlig_författare, Norden, Sverige
Mötet ägde rum hos Dag. Alla tyckte boken var fantastisk!
Skriven av
bakelit
kl
23:05
0
kommentarer
Etiketter: Bosnien, Europa, kvinnlig_författare, Norden, Sverige
Vi hade möte hos Jonas. Alla gillade den, men tyckte samtidigt att den kunde ha gått mer på djupet. Ämnet alldeles för intressant för att bara användas till lättsamma skämt.
Skriven av
bakelit
kl
20:25
0
kommentarer
Etiketter: Asien, Europa, manlig_författare, Ryssland, Tyskland
Skriven av
bakelit
kl
18:59
0
kommentarer
Etiketter: Europa, Frankrike, kvinnlig_författare
Med hänförande utsikt över Stockholm diskuterade vi boken som enligt expertisen ska vara en av Mare Kandres mer lättsamma (och en del hävdar rent av att det är en av de sämre). Mare Kandre skrev den på tre veckor. Att läsa den tar bara några timmar. Att tolka den är inte svårt. Det här är en beskrivning av kvinnligt lidande genom tiderna och en uppgörelse med en unken kvinnobild och kanske en spark i skrevet på någon inskränkt psykoanalytiker Mare Kandre stött på. Blai-blai gillade boken och det blev ett livligt möte med diskussioner om ditt och datt. Om det här är en av Mare Kandres svagare titlar blir man onekligen sugen på att läsa mer. /Anders För övrigt gjorde vi en ytterst märklig upptäckt: Läs mer här >>
Skriven av
bakelit
kl
21:32
0
kommentarer
Etiketter: Europa, kvinnlig_författare, Norden, Sverige
Somliga tyckte den var genial, andra tråkig och svår att komma in i. Boken gav hur som helst upphov till årets absolut längsta diskussion och vi pratade fram och tillbaka om bokens myllrande innehåll. I boken får vi följa strävsamme Clewberg (senare adlad Edelcrantz) karriär i 1700-talets Sverige. 49 tjänsteår under 5 regeringar. Många idéer, uppfinningar och hyllningsdikter, men väldigt lite kärlek (bortsett från kärleken till Kellgren och Kellgrensubstitutet Maria Edgeworth).
Skriven av
bakelit
kl
21:21
0
kommentarer
Etiketter: Europa, manlig_författare, Norden, Sverige
Somliga av oss anlände till mötet i Bagis med lite dåligt samvete. Dåligt samvete i dessa sammanhang = oläst bok. Och de som läst boken upplevde att den egentligen behövde mer tid, och att läsningen blev forcerad.
Assia Djebars bok är väldigt spretig, med många infallsvinklar och stilgrepp. Hon skildrar kolonialiseringen av Algeriet och frihetskriget genom en blandning av historier framgrävda ur arkiv, självbiografiska inslag och intervjuer. Läsupplevelsen blir lika blandad som innehållet. Ibland upplevdes boken som tjatig och tradig, andra delar var väldigt gripande. Greppet att till stor del utgå från kvinnorna i beskrivningen av kriget är intressant. Och den kanske mest centrala frågan är den traditionella kvinnorrollen i Algeriet kontra den moderna, med frigjorda kvinnoroll som vuxit fram i kontakten och konflikten med fransmännen. Intressant, är nog slutomdömet.
/Anders
Skriven av
bakelit
kl
21:28
0
kommentarer
Etiketter: Afrika, Algeriet, kvinnlig_författare
Mötet har ägt rum hemma hos Lotta i Liljeholmen.
Ingen text skriven om boken.
Skriven av
bakelit
kl
23:02
0
kommentarer
Etiketter: manlig_författare, Nordamerika, USA
Något försenat tog Blai-blai tag i den årliga traditionen med att rösta fram årets bästa Blai-blai böcker. Något förvånat kunde vi konstatera att 2008 faktiskt var ett bra bokår, även om det upplevdes som att kvaliteten skönk under andra halvan av året. Haruki Murakami övertygade stort med att håva in tior från samtliga röstande. Mig äger ingen fick också höga poäng men halkade ned på listan efter att ha erhålligt en ettrig etta från en av Blai-blai-medlemmarna. Ett stort grattis till Haruki Murakami!
Här är listan som röstades fram hos Jonas i Bagis:
1. Kafka på stranden, av Haruki Murakami, betyg: 10
2. The Road, av Cormack McCarthy, betyg: 7,75
3.Krigets färger: Ett vittnesmål, av Arkadij Babtjenko, betyg: 7,33
4. Mig äger ingen, av Åsa Lindeborg, betyg: 6,8
5.Vindens skugga, av Carlos Ruiz Zafón, betyg: 6.0
6. Sightseeing, en novellsamling Rattawut Lapcharoensap, betyg: 5,2
7.Den besynnerliga händelsen med hunden om natten, av Mark Haddon, betyg: 4.0
8.Spook Country av William Gibson, betyg: 3,2
Special Topics in Calamity Physics, av Marisha Pessl, betyg: 3,2
9. Nu vill jag sjunga dig milda sånger, av Linda Olsson, betyg: 1,25
Skriven av
bakelit
kl
22:13
0
kommentarer
Etiketter: årslistor

Skriven av
bakelit
kl
21:00
0
kommentarer
Etiketter: Asien, japan, kvinnlig_författare
Skriven av
bakelit
kl
11:48
0
kommentarer
Etiketter: Asien, Europa, manlig_författare, Ryssland
Möte har ägt rum hos Dag den 30 november.
Ingen av de närvarande har skrivit ner ett omdöme.
Anders (som brukar vara flitigast med att skriva) satt hemma i ett hörn och gjorde jämmer.
Skriven av
bakelit
kl
22:25
0
kommentarer
Etiketter: Europa, manlig_författare, Storbritannien
Det har länge pratats om att Blai-blai även ska ägna sig åt film, och då framförallt filmatiseringarna av böcker vi läst. Datum för denna lilla filmfestival är ej spikat.
Filmen fixar Åsa och det blir filmatiseringen av Bockfesten!
Ett litet klipp från filmen här:
Se info om filmen här >>
Och länk till Blai-blais möte om boken här >>
Skriven av
bakelit
kl
21:10
0
kommentarer
Etiketter: film
Mötet ägde rum hos Daniel i Skarpnäck där vi kunde konstatera att cirka hälften läst klart boken. Den hälft som inte läst klart den tyckte den var svårforcerad och inte grep tag i läsaren tillräckligt för att det skulle vara värt besväret. De som läst boken kunde återberätta en minst snagt snårig historia med tre spår, som hade en del likheter med William Gibsons tidigare bok Pattern recognition. William Gibson tycks vara en trogen prenumerant av tidningen Wired och har snappat upp att det här med positionering verkligen är på tapeten just nu. Huvudpersonen Hollis får veta vad Locative art är, och kastas in i den mystiska jakten på en än mer mystisk container som spåras med en kombo av gps- och wifi-signaler. Gibson älskar att fylla sin text med varumärken och begrepp som kanske inte direkt tillhör allmänbildningen, men som ska ge känslan av att det här är on-the-edge-litteratur. Vad sägs till exempel om denna lilla ordlista (här med länkar till Wikipedia och andra källor på nätet för förklaringar):
Skriven av
bakelit
kl
20:32
0
kommentarer
Etiketter: Kanada, manlig_författare, Nordamerika, scifi
Över en terrin med potatis- och purjolökssoppa (inte särskilt thailändskt jag vet) diskuterades denna samling noveller av den amerikansk-thailändska författaren Rattawut Lapcharoensap. Här ett par konstateranden:
-Trevligt att som omväxling läsa noveller.
-Trevligt, trevligt, trevligt (jo de flesta tyckte att det var lättsamt att läsa dessa berättelser).
-Men kanske för distanserat, grep inte riktigt tag i en.
-Anders gillade historien Draft day mest. Den hade ett tydligare ämne. I övrigt kändes det väldigt "slice of life" (vilket råkar vara undertecknads (Anders) favorituttryck från kortfilmfestivalstiden).
-Jonas och Anders hade förväntat sig mer av temat västerländsk turism krockar med thailändsk vardag. Saknade det, men kändå ändå att historierna hade ett värde i sig.
-Ingen verkar riktigt förstå att boken har blivit så himla omskriven. Den är bra, välskriven, men inte fantastisk.
/Anders
Övrigt från detta möte:
Daniel röstade från Brasilien... Frida var sjuk, vilket tyvärr också innebar att den nya Blai-blaikandidaten avvaktar sin debut till nästa möte. Spännande!
Sightseeing, en novellsamling Rattawut Lapcharoensap
Frida valde kandidater och de som blev bortröstade var:
Underground av Haruki Murakami och ??? (frida fyll i)
Skriven av
bakelit
kl
20:33
0
kommentarer
Etiketter: Asien, manlig_författare, Thailand
Många som läser denna bok blir totalt gripna, gråter igenom halva boken och konstaterar efteråt att det här var nog den bästa bok de läst. De kallhamrade medlemmarna i Blai-blai verkar inte tillhöra denna skara. Ingen tycker den är dålig (betyget ligger kring medel) men börjar man analysera boken finns det många brister. Framförallt upplever flera av medlemmarna att handlingen saknar trovärdighet. Den känns så uppenbart konstruerad och det är bland annat svårt att förstå den äldre kvinnans motiv. Varför plötsligt kontakta den här unga kvinnan och berätta hela sitt livs historia? Och varför känns det som att båda kvinnorna talar med samma röster.
Undertecknad gillade mycket i boken, greps av delar av livsödet men blev ändå aldrig helt tagen. Efter kvällens diskussion tror jag att jag vet varför. Ingen av kvinnorna upplevs som särskilt sympatisk och därmed blir det svårare att identifera sig med deras öde.
För att älska den här boken måste man ge mycket av sig själv och fylla ut handlingen med egna tankar. Det känns som att boken inte riktigt står på egna ben, utan består av ett batteri med känslofyrverkerier som tryckts in i en ganska svag ramhandling. Personligen stör jag mig dessutom på den yxiga exploateringen av allt svenskt. Beskrivningarna av årstidernas växlingar skulle kunna ha varit hämtade från en tafflig turistbroschyr med välkomponerade bilder av svenskar som plockar gyllengula kantareller , mörkblåa blåbär och blodröda smultron.
Ja, det var vad jag tycker. Nu för de andra blai-blai-medlemmarna fylla på ;-)
/Anders
Mötet ägde rum hos Frida.
Nu vill jag sjunga dig milda sånger, föreslagen av Anders Bortvalda böcker: Världens mått av Daniel Kehlmann och Den stygga flickans rackartyg av Mario Vargas Llosa
Skriven av
bakelit
kl
21:07
0
kommentarer
Etiketter: Europa, kvinnlig_författare, Norden, Nya Zeeland, Oceanien, Sverige

En atmosfärisk bok, med en del sköna karaktärer och bitvis riktigt spännande story (även om somliga av oss hade velat veta mer om det där biblioteket). Minus för det mesiga Disney-slutet.
/Anders
Vindens skugga, föreslagen av Kajsa.
Bortvalda böcker: The Group av Mary McCarthy och Maken av Gun-Britt Sundström
Skriven av
bakelit
kl
08:40
0
kommentarer
Etiketter: Europa, manlig_författare, spanien
Möte hos Åsa.
Alla gillade boken, utom Jonas... som inte var med på mötet.
Inga mer anteckningar...
Föreslagen av Dag
Skriven av
bakelit
kl
16:23
0
kommentarer
Etiketter: biografi, Europa, kvinnlig_författare, Norden, Sverige
Jag (Anders) missade mötet, men har hört i efterhand att boken var uppskattad. Själv gillade jag boken men störde mig en smula av att jag hela tiden upplevde handlingen som storyn i ett datorspel. Ett spel som går ut på att ta sig till mål och på vägen leta efter förnödenheter (som man med obeskrivlig tur hittar på de mest osannolika händelser), undvika andra resenärer och spara på ammunitionen.
Faktiskt skulle den här boken kunna bli ett ganska bra spel. Men en väldigt trist film...
En annan tanke som störde mig under läsningen: Den här boken är skriven för amerikaner. När pappan hittar en cocacola i en automat i en gammal matbutik och drömskt berättar att det här är en stor dag, sitter nog den amerikanska läsaren och kippar efter andan... tänk, en värld där 33 cl cola är så svårt att få tag i. Läskigt.
Överlag vill jag nog ändå ge boken bra betyg.
/Anders
The Road, av Cormack McCarthy
Daniel valde bokkandidater. De övriga två var:
The audacity of hope, av Barack Obama
Wikipedia the missing manual, av John Broughton
Skriven av
bakelit
kl
22:02
0
kommentarer
Etiketter: manlig_författare, Nordamerika, scifi, USA
Haruki Murakamis bok Kafka på stranden föll alla samlade Blai-blaiare i smaken. En riktig sidvändare med många intressanta karaktärer, och en story som kändes väldigt japansk. Undertecknad upplevde starka släktdrag med animerade filmer som Spirited Away och Det levande slottet. Lite lätt surrealistikt, med en märklig blandning av nutid, historia och någon form av andevärld. Kanske man skulle kunna beskriva det som en slags japansk magisk realism. Men ändå inte.
På mötet framfördes att det var lite svårt att få storyn att gå ihop. Det var lite svårt att greppa att det inte fanns något tydligt ont och gott. Kanske en kulturkrock? Samtidigt som boken var väldigt japansk och "österländsk" var referenserna påtagligt västerländska. Här avhandlas bland annat Kafka, Hegel (via en prostituerad filosofistudent) och Beethoven. På många vis känns boken som en bildningsresa, samtidigt som den är uppbyggd lite som en roadmovie och var en riktig sidvändare. Kort och gott en bok som Blai-blai gillade och som gav mersmak.
/Anders
Dag, Frida, Jonas, Daniel och Anders samlade hemma hos Dag.
Kafka på stranden, av Haruki Murakami
Jonas valde bokkandidater. De övriga två var:
Sightseeing, av Rattawut Lapcharoensap
A concise Chinese-English dictionary for lovers, av XIAOLU GUO
Skriven av
bakelit
kl
20:48
0
kommentarer
Etiketter: Asien, japan, manlig_författare
Kortfattat:
Vi gillar storyn.
Det råder delade menar om språket. Antingen "Jobbigt pretto, irriterande" eller "Pretto med flit, det ska ju vara en överbegåvad tonåring som skriver". Svensk översättning inte fullt lika läsvärd som engelska originalet. Alla överens om att boken är på tok för lång och att författaren ofta fastnar i långa, meningslösa och ibland lite väl långsökta liknelser.
Men som sagt: grundstoryn riktigt bra, och intrigen har många nivår som är ganska intressanta att fundera över i efterhand. Kapa 150 sidor och Marisha hade haft alla Blai-blaiare på sin sida.
I sitt nuvarande skick får den både tummen upp och ned.
Undertecknad lite mer åt upp-hållet ;-)
/Anders
Bokens officiella sajt >>
Special Topics in Calamity Physics, av Marisha Pessl
Åsa valde bokkandidater. De övriga två var:
De skamlösa av Sisela Lindblom
Martha av Doris Lessing
Skriven av
bakelit
kl
19:02
0
kommentarer
Etiketter: kvinnlig_författare, Nordamerika, USA
2007 års sista Blai-blai firades i julens tecken hos Åsa. Förutom att avhandla boken Never let me go, välja 2008 års första blai-blai-bok samt rösta fram årets topplista hade vi sällskap av Blai-blais allra nyaste medlem Jonas T som ersätter Tobias B.
Och så ett grattis till Peter Fröberg Idling som skrivit årets mest uppskattade bok enligt oss Blai-blaiare: Pol Pots leende.
2007 års bästa Blai-blai-böcker:
1. Pol Pots leende : om en svensk resa genom röda khmerernas Kambodja, av Peter Fröberg Idling Betyg: 8,5
2. Livläkarens besök av Per Olov Enquist Betyg: 8,17
3. Never let me go, av Kazuo Ishiguro Betyg: 7,71
4. Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg Betyg: 7,67
5. Alla vilda av Birgitta Stenberg Betyg: 5,75
6. Med uppenbar känsla för stil, av Stephan Mendel-Enk Betyg: 5,5
7. Gustaf Fröding och kärleken av Johan Cullberg Betyg: 4,75
8. Tandooriälgen av Zac O'Yeah Betyg: 4,25
9. Belsassars dotter av Barbara Nadel Betyg: 4
10. Memories of My Melancholy Whores av Gabriel Garcia Marquez Betyg: 3,6
Skriven av
bakelit
kl
18:38
0
kommentarer
Etiketter: årslistor

En bok som knappast lämnar någon oberörd. En del blir illa berörda, men på Blai-blai var de flesta tagna. En fascinerande bok som definitivt lever kvar långt efter du lagt den ifrån dig. Visst blir greppet att sila fram små, små ledtrådar till hur saker och ting egentligen står till ibland lite konstlat. Men överlag funkar det och bidrar till att göra boken intressant hela vägen fram till det oundvikligt melankoliska slutet.
Never let me go, av Kazuo Ishiguro
Frida valde bokkandidater. Temat var lite löst: "Klasskildringar plus en bok till...". Vi röstade fram en bok till. De som röstades bort var: Svinalängorna av Susanna Alakoski, samt X (Frida fyll i...)
Blai-blai välkomnar Jonas som ny medlem!
Skriven av
bakelit
kl
21:00
0
kommentarer
Etiketter: Europa, manlig_författare, Nobelpristagare, Storbritannien
Blai-blai var samlat och kunde över några grytor indisk mat bland annat konstatera:
-Mycket seg i starten. Det tar ett bra tag innan den lyfter, och till och med blir spännande.
-Tankeexperimentet med ett Sverige kolonialiserat av Indien är kul. Men som sf betraktat är det inte särskilt trovärdigt.
-Vi gillar hjälten Barsk, men begriper oss inte riktigt på hans fysionomi
-Väldigt mycket kroppsöppningar, sadism och brutalitet. Lite väl mycket. Men i alla fall "konsekvent" som Dag så elegant utryckte det ;-)
-Göteborgshumor... jojo. Skojsiga namn som "af Spärrman" (ha ha) och "Fåklander".
På det hela taget en mustig stuvning, full med infall och bitvis riktigt spännande. Dessutom är den inte på något vis förutsägbar. Rekommenderas för er som vill ha något annat är träiga Nesser och Mankell-deckare.
/Anders
Tandoriälgen av Zac O'Yeah
Anders valde bokkandidater. Temat var lite löst: "Böcker av namn som varit med i Blai-blai förr". De som röstades bort var: När rött blir svar, av Qui Xiaolong
samt: Att älska som en porrstjärna : en sedelärande berättelse, av: Jenna Jameson och Neil Strauss.
Skriven av
bakelit
kl
01:42
0
kommentarer
Etiketter: Europa, manlig_författare, Norden, scifi, Sverige
Strax över hundra sidor saga om en gubbe som sumpat kärleken som yngling och istället ägnat sitt liv åt att skriva krönikor med gåspenna och köpa kärlek av prostituerade, samt avguda sin bortgångne mor.
Det hela kändes inte särskilt originellt. Så där lite lagom latinogubbklyschigt kan man väl säga. Men visst finns här litterära kvaliteter och en hel del snygga grepp.
/Anders
Memories of My Melancholy Whores föreslagen av Kajsa, andra böcker som föreslogs och förlorade omröstningen:
Debutante Divorcée av Plum Sykes
No! I don't want to join a book club av Virginia Ironside
Temat var chick-, tant & gubblit...
Skriven av
bakelit
kl
18:35
0
kommentarer
Etiketter: Colombia, manlig_författare, Nobelpristagare, Sydamerika

Inget skrivet från detta möte
Den allvarsamma leken föreslogs av Dag, andra böcker som föreslogs och förlorade omröstningen:
?
?
Skriven av
bakelit
kl
18:30
0
kommentarer
Etiketter: Europa, manlig_författare, Norden, Sverige

Nästa möte: 19 augusti hos Åsa.
Dag föreslår bok.
Pol Pots Leende föreslagen av Daniel, andra böcker som föreslogs och förlorade omröstningen:
Satansverserna, av Salman Rushdie
Tärningsspelaren, av Luke Rhinehart
Skriven av
bakelit
kl
19:03
0
kommentarer
Etiketter: Europa, manlig_författare, Norden, Sverige
Det här tyckte samlade blai-blaiare....
Boktemat (Tobias val): manlig kris. Omröstningen blev jämn, vann gjorde Med uppenbar känsa för stil, av Stephan Mendel-Enk, på andra plats kom Survivor av Chuck Palahniuk, på tredje Intimacy av Hanif Kureishi.
Möte hemma hos Daniel.
Skriven av
bakelit
kl
20:32
0
kommentarer
Etiketter: Europa, manlig_författare, Norden, Sverige
Birgitta Stenbergs bok "Alla vilda" har beskrivits som en pikareskroman, och kollar du upp det ordet på wikipedia så stämmer det ganska bra. En lång radda smålustiga anekdoter från Birgitta Stenbergs vilda leverne bland frigjorda konstnärer och författare på 50-talets Mallorca. En del av de samlade blai-blaiarna störde sig på Stenbergs slarviga stil, med andra (bl.a. Dag och undertecknad) uppskattade det enkla, snabba rakt-upp-och-ner-berättandet. Frida var grymt besviken eftersom hon älskade den självbiografiska boken Kärlek i Europa. Det här kändes som mer av samma vara, fast slarvigare. Tobias menade att han under sin läsning av boken misstänkt det som Frida beskriver, även om han själv inte läst något av författaren.
Förutom stilen diskuterades givetvis innehållet och hur Stenberg beskriver allt med samma saklighet utan att egentligen analysera någonting. Ibland känns det lite som effektsökeri när hon lite lätt blasé kastar ur sig beskrivningar av sexklubbar, brännjärnsmärkning av pojkbakar och hur hon har sex med en holländsk butchflata framför en bardisk medan flickvännen oroligt ropar hennes namn utan för den nedfällda plåtjalusin.
Underhållande är hur som helst boken och visst kittlar det en smula att kastas in i en dekadant subkultur för ett halvt sekel sedan.
Slutet av boken är också intressant. Där kastas vi plötsligt in i nutid då Stenberg flyger runt i världen och besöker personerna som beskrivs i boken. Hennes gamla flickvän Louise, superkarismatiske Chuck (som berättar om eldgaffeln) och den danske konstnärinnan Mette. Är detta slut bra eller dåligt? Blai-blaiarna är lite oense, men de flesta tyckte detta grepp lyfte boken.
Det var allt från mig. Någon annan som har något att tillägga?
/Anders
Har inte hunnit läsa boken än. Men ett litet senkommet p.s. till Blaiblai-mötet i juni 2003 med anledning av att ny webbplats idag lanseras: Reality sandwich -- EVOLVING CONSCIOUSNESS, BITE BY BITE.
/K
Boktemat (Åsas val): kvinnlig bekännelselitteratur. Omröstningen blev jämn, vann gjorde Alla Vilda av Birgitta Stenberg, på andra plats kom Kvinnohuset av Marilyn French, på tredje Rädd att flyga av Erica Jong.
Nästa möte blir hemma hos Tobias den 6 maj.
Skriven av
Kajsa
kl
19:29
0
kommentarer
Etiketter: Europa, kvinnlig_författare, Norden, Sverige