Bokcirkeln blai-blai

söndag 9 oktober 2011

Oktober 2011: Min kamp 1, av Karl Ove Knausgård


Alla utom Tommi utropade: nu blir det Min Kamp 2! För Knausgårds omtalade självbiografi gav mersmak. Tommis invändning var att boken inte handlade om så mycket. Att Karl Ove Knausgårds liv var som vilket liv som helst (om jag tolkade dig rätt Tommi?). Undertecknad tyckte dock att det var lite av storheten. Fantastiskt språk, imponerande berättateknik och en förmåga att sakta bygga upp ett crescendo och göra det mest alldagliga riktig spännande och suggestivt. Boken handlar till stor del om Karl Oves förhållande till sin far. Efter att ha läst boken återstår många frågetecken, kanske frågor som får svar i nästa del....

/Anders


Till mötet läste vi Min kamp 1, av Karl Ove Knausgård.
Frida valde bokkandidater. Temat var rätt och slätt: Böcker jag vill läsa. Bortröstade titlar var:
Tillrättalägganden av Jonathan Franzen
Norweigian Wood av Haruki Marukami

Inga kommentarer: